Les også: NCF vurderer utstyrsbegrensninger
Hard Rocx er et av relativt få norske sykkelmerker. Asker-firmaet har i flere år vært et populært valg for norske terrengsyklister, og da spesielt de med forkjærlighet for maratonritt på grus, som Birkebeinerrittet. Fra 2016 av blir firmaet en del av Swix.
Simen Langeland, medeier i Hard Rocx mener salget kommer på et gunstig tidspunkt.
– Først av alt Simen, kommer syklene deres til å hete Swix nå fremover?
– Nei, de skal fortsatt hete Hard Rocx. Det er mulig det vil komme en liten Swix-logo på rammene etterhvert, men syklene skal altså ha Hard Rocx-navnet. Sykler som etterhvert skal produseres for andre land, vil kanskje bære Swix-logoen.
Det var Dagens Næringsliv som først skrev om oppkjøpet, hvor økt satsing i utlandet blir nevnt.
– Det blir først og fremst det svenske markedet, hvor Swix allerede er tungt inne med forhandlere, men hvem vet. På sikt vil det kanskje være aktuelt å tenke økt satsing i andre land også, forteller Langeland.
Det var Hard Rocx som ble kontaktet av Swix. Selv om sykkelprodusenten ikke var på utkikk etter en kjøper, passet det dem godt.
– Vi ønsker å forsterke posisjonen vår i Norge, og sånn sett passer dette veldig bra. Hard Rocx vil bli en kategori hos Swix. Vår første prioritet blir å fortsette som før i Norge og fortsatt være hos faghandlerne. Når nyheten om salget kom var det mange som umiddelbart spurte om vi nå skulle bli et kjedemerke, men det skal vi altså ikke.
Les også: Skal gi fatbike en ny dimensjon
– Firmaet vil fortsatt holde til i Asker?
– Ja, vi er fem ansatte som fortsetter der som før. Men vi kommer kanskje til å få litt bistand av salgsapparatet til Swix ved behov.
– Betyr dette økt kompetanse på produktutvikling for dere?
– Ja, helt klart. Swix har mye erfaring med karbon gjennom arbeidet med stavene sine, og aluminium også for den del. På sikt kan vi sikkert fra nytte av hverandres kompetanse. Med ansatte i Swix med doktorgrad i materialteknologi kan vi garantert lære mye.
– Trengte dere et løft nå, eller kom dette mer som en bonus?
– Vi er sterke på Birken-segmentet allerede, men så ser vi hvordan kappløpet med utvikling og teknologi blir tøffere og tøffere. Det er mulig å utnytta potensialet eterhver.t
Tanken til Swix er å forsterke Swix som et helårsmerkevare. I tillegg til denne satsingen på sykkel, har de jo sykkelrelaterte produkter som Kalas.
– Blir det fortsatt sykler i Birken-segmentet som blir hovedfokus?
– Ja, helt klart. Men nå jobber vi med utvikling av en fulldemper-ramme også, og med det ønsker vi å bevege oss mer mot de tekniske maratonrittene som Ultrabirken for eksempel. . Vi ser jo at trendene går litt den veien.
– Hva med elsykler? Hva har dette gått ut på for dere så langt, og kommer dere til å komme med terreng-spesifikke elsykler på sikt?
– 2015 er det første året med elsykler for oss, og så langt har vi satset på transportsykler. I år og for neste år blir det fortsatt fokus. På lengre sikt er det aktuelt med en terreng-rigget sykkel. Men vi avventer og ser an litt hva som blir bestemt med tanke på ferdsel i marka.
Les også: Fulldemper mot halvdemper - hva er raskest?
FORNØYD MED SALG: Simen Langeland hos Hard Rocx AS