Importere sykkel eller sykkeldeler selv?

Du har sett at det superspitzy hjulsettet som er umulig å få tak i hjemme i Norge selges av en butikk i et utland. Du har bestemt deg for å importere selv, men hvordan var det nå man gjorde sånt igjen...?

Sist oppdatert: 16. april 2004 kl 11.15
Ikke bare-bare: Mye å passe på når du skal importere selv.
Ikke bare-bare: Mye å passe på når du skal importere selv.
Lesetid: 3 minutter

Les også: Alle våre utstyrstester finner du her

 

Reglene

Det er en del ting å huske på:

 

  1.  Hvis du kjøper fra et EU-land, trekker de fra landets MVA, siden Norge er utenfor.

  2.  Hvis du kjøpet fra USA, trekkes det sjelden fra noen MVA.

  3.  Det er ikke toll på sykkeldeler eller hele sykler.

  4.  Men det er MVA ("moms"). Du må betale 25% norsk MVA på hele beløpet, inkludert frakt.

  5.  Hvis varen du kjøper og fraktkostnadene er under 200 totalt, slipper du unna MVA.

  6.  Valutakursene oppdateres litt forskjellig fra de i banken, se toll.no for mer om det.

  7.  Hvis du får varene levert medPosten, kan du få dem til å fortolle for deg mot et gebyr på 149 kr. Da får du varene på det lokale postkontoret. Eventuelt kan du ordne tollen selv, da er gebyret 49 kr og du må selv farte litt rundt mellom postkontor og tollkontor (ikke spør oss hva du betaler 49 kr for da).

  8. Hvis du får varene levert med UPS, DHL, TNT, eller lignende, får du normalt varene ferdig fortollet på døren mot et gebyr omtrent som Postens.

Eksempel

La oss si at du slår til på hjulsettet som koster 5000 norske kroner i utlandet. Her er et regnestykke:

Hva?

Beløp

Totalt

Pris i nettbutikk

5.000 kr

Trekker fra 16% "utenlandsk MVA"

- 750 kr

4.250 kr

Frakt (varierer voldsomt)

500 kr

4.750 kr

25% norsk MVA

1.140 kr

5.890 kr

Tollgebyr (Posten)

149 kr

6.039 kr

Hjulsettet til "5.000 kr" kommer altså på rundt en tusenlapp mer før du får lagt labbene på det.

Jeg vil ikke betale de tjuefem prosentene!

 

Det er mange som vil unngå den norske MVAen. Den eneste lovlige måten å få det til på, er å reise og hente tingene selv. Du kan nemlig ha med deg hjem ting verdt totalt 6.000 kr uten å betale norsk MVA (3.000 kr hvis du ikke er borte i over 24 timer).

Les også: Flere spørsmål om import? På forumet vårt deler mange sine erfaringer

Før du slår til...

Før du hiver deg over tastaturet og bestiller en drøss ting fra utlandet, er det smart å tenkte på hva som skjer når du trenger hjelp.

Vi tenker selvsagt på den lokale sykkelbutikken. Hva gjør du når du trenger en eike til det nye hjulsettet? Sender epost til nettbutikken og venter en uke på delen? Nei, du går selvsagt til den nærmeste butikken og kjøper en eike der.

Men hvor lenge er butikken der hvis den ikke får solgt hjulsett, og bare selger en eike i ny og ne...?

Vi mener selvsagt ikke at du skal kjøpe hjulsettet i butikken hvis prisene der er horribelt høye i forhold til nettbutikken, men det er verdt noen kroner å få ting levert med en gang, og senere kunne få tips og service. Hvor mye er du villig til å betale for å ha et sted å gå når ting skjærer seg?

Tips

Oppgi adressen til jobben hvis du får varene levert av et spedisjonsfirma på dagtid. Det hjelper jo ikke at de kommer på døra kl 10:00 hvis du ikke er hjemme.

OANDA har en valutakonverterer som håndterer alt fra albanske lek til zimbabwiske dollar.

Lykke til med forbruket!

Les også: Alle vil på Galdhøpiggen

Publisert 22. februar 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 16. april 2004 kl 11.15
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen