Kjør i mål på båten

Hårfagrerittet 4. juni byr på en målgang som er verdt slitet, sier proffrytteren Lars Granberg.

Sist oppdatert: 27. mai 2016 kl 07.00
Hårfagrerittet byr på en kupert løype med variert underlag. Foto: Arrangøren
Hårfagrerittet byr på en kupert løype med variert underlag. Foto: Arrangøren
Lesetid: 3 minutter

– Hårfagrerittet er et fint ritt i flott vestlandsterreng. Løypa er kupert, og underlaget er alt fra asfalt til fin sti. Ei løype alle kan klare, men som likevel skiller klinten fra hveten til slutt, sier Lars Granberg, som gir arrangøren pluss for en god ramme rundt rittet.

– Det er kult med målgang på kaien i Haugesund, midt i sentrum, og kjempegod mat i målområdet, sier han.

Granberg, som kjører for Sepura Toyota racing with Birk, har vært med på de fleste av de seks Hårfagrerittene. Arrangementet er ett av terrengproffens favoritter, og han strekker seg langt for å delta. I år er han i Frankrike for å trene i VM-løypa fram ritthelga, men Granberg holder likevel en liten mulighet åpen for at han kan rekke hjem i tide.

Saken fortsetter under

Lars Granberg Foto Sepura Toyota racing w Birk 1400x924
Lars Granberg er glad i Hårfagrerittet, og stiller i år så sant han rekker starten. Foto: Sepura Toyota racing with Birk

Lars Granberg er glad i Hårfagrerittet, og stiller i år så sant han rekker starten. Foto: Sepura Toyota racing with Birk

Se Terrengsykkel-TV: RITTKLAR – sett opp slageløst   

Verd slitet
Hårfagrerittet ble første gang arrangert i 2010, og byr på to løypealternativer. Lang løype på 70km går fra Kårstø, mens kort løype på 40km starter fra Aksdal, begge i Tysvær kommune og begge med målgang på indre kai i Haugesund Sentrum.

– Traséen er rimelig tøff om en ønsker å kjøre fort, sier rittleder Jan Erik Søvig, som frister med matstasjoner og afterbike det skal være verdt å slite litt for.

– Hårfagrerittet tar mål av seg til å gi deg mer enn alle andre terrengsykkelritt. Du skal glede deg til hver matstasjon og ikke minst til å komme i mål, for målområdet er jeg rimelig sikker på at vi er alene om i verden, sier Søvig, og legger til at det er få ritt som ender i vannet.

– Når du kommer i mål blir du geleidet ombord i verdens største gassferje "Boknafjord". Her vil det bli servert grillmat, bakervarer, nøtteblandinger, frukt og grønt, godterier og mer til. I tillegg vil alle deltageren få tilbud om gratis massasje, sier Søvig.

Les også: Granberg satser alt mot VM 

Maritimt
Etter målgang vil resten skje om bord. Sykkelparkering og bagasjeutlevering skjer på underdekk. Langbord og spise-/mingleplass er satt opp på hoveddekket.

– Vi har mål om å ha over 1000 mennesker ombord på ferjen i løpet av dagen. Ferjen er også åpen for publikum. På den måten håper og tror vi at vi klarer å skape Norges mest intime målområde, sier Søvig.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.

Publikum på kaien 2015 1400x924
Målgangen i Hårfagrerittet er på kaia. Der venter fergen og festen. Foto: Arrangøren

Målgangen i Hårfagrerittet er på kaia. Der venter fergen og festen. Foto: Arrangøren                          

Publisert 27. mai 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 27. mai 2016 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen