Lanserer endurobasert tjukksykkelritt

Når startskuddet for går Hjulefeit i Fløa har deltakerne to timer på seg til å sykle samtlige segmenter.

Sist oppdatert: 17. november 2017 kl 07.00
Hjulefeit blir et etappebasert tjukksykkelritt med inspirasjon fra enduro. Foto: Fredrik Holte Breien/Gimbal
Hjulefeit blir et etappebasert tjukksykkelritt med inspirasjon fra enduro. Foto: Fredrik Holte Breien/Gimbal
Lesetid: 3 minutter

Det etappebaserte rittet Hjulefeit i Fløa arrangeres 30. desember. Kort oppsummert handler det om å gjøre å sykle de fem-seks etappene fortest mulig i løpet av konkurransetida på to timer. Tida for hver fartsetappe registreres på Strava. Rekkefølge og antall forsøk på hver etappe er opp til den enkelte rytter.

Hver etappe blir mellom to og ti minutter lang, og varierer fra 300 meter til to kilometer. Det blir samme startpunkt for alle etappene, men ingen tidtaking fra mål for etappen tilbake til utgangspunktet. Totalt regner Nymoen med at det vil ta rundt 45 minutter å sykle alle fartsetappene, og inkludert transporttid vil det være rikelig rom for å sykle enkeltetapper flere ganger. Det er beste tid for hver etappe som gjelder når resultatlista skal skrives.

– Etappene vil ha forskjellig karakter, slik at alle typer ryttere skal kunne hevde seg. Noen vil ha enduro- og utforpreg, andre vil være rundbanetekniske og noen vil være skreddersydd for O2-snapperne. Det vil være både oppover og nedover og bortover, forklarer Ole Christian Nymoen, som er en av initiativtakerne til Hjulefeit.

Se bildene: Tidenes tjukksykkel-NM 

Taktisk dimensjon
– Hvis du tryner på en etappe, eller du blir hindret av en konkurrent eller du ikke er fornøyd med hvordan du syklet, så har du god tid til å sykle strekket om igjen. Det er helt opp til hver enkelt hvordan de prioriterer løpet, men alle må sykle alle etappene for å få godkjent som fullført, sier Nymoen.

Han forklarer at konseptet gir rittet en ekstra taktisk dimensjon.

– Når vi lar rytterne prioritere hvordan de vil bruke de to timene blir det også en viktig taktisk dimensjon. Skal du kjøre alle etappene flere ganger blir du bedre kjent med løypa, men du blir også mer sliten.

Saken fortsetter under

fatbike floafjorden leira-Fredrik Holte Breien - GIMBAL 1000x
Hjulefeit vil ha både nedoveretapper og segmenter av annen karakter. Foto: Fredrik Holte Breien/Gimbal

Hjulefeit vil ha både nedoveretapper og segmenter av annen karakter. Foto: Fredrik Holte Breien/Gimbal

Det settes opp to klasser: menn og kvinner over 16 år, med et tak på 100 deltakere totalt. I tillegg blir det arrangert en forenklet versjon for barn og ungdom under 16 år, som vil være basert på tradisjonell tidtaking i stedet for Strava. Oppmøte er på Krakken ved Fløafjorden, og arrangementet starter med felles gjennomkjøring av de aktuelle etappene.

Alternativ juletrim
Det er ildsjelene bak Offroad Valdres, Oddleif Nybakke og Ole Christian Nymoen, som har utformet det nye rittkonseptet.

Les også: 15 mil fritt for gel og sportsdrikk 

– Tanken med dette rittet er bare å lage et sosialt og artig arrangement som kan samle folk i romjula, så startkontingenten er satt til en hundrings for voksne, og det inkluderer litt mat og enkel premiering. For de under 18 er det gratis Egentlig skulle vi arrangert dette i vinter, men da fikk vi en mildværsperiode etterfulgt av kulde, så det var blank is overalt. Men i løpet av sommeren og høsten har vi lagt ned utallige dugnadstimer i løypenettet vårt, slik at de skal være bra uansett om vi har mye eller lite snø, sier Nymoen. 

fatbike floafjorden leira-5 Fredrik Holte Breien 1000x1389
Fløafjorden blir start og mål for Hjulefeit, som arrangeres 30.desember. Foto: Fredrik Holte Breien/Gimbal

Fløafjorden blir start og mål for Hjulefeit, som arrangeres 30.desember. Foto: Fredrik Holte Breien/Gimbal

Publisert 17. november 2017 kl 07.00
Sist oppdatert 17. november 2017 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen