100 prosent sveitsisk håndverk

Når sveitserne gjør noe, så gjør de det skikkelig. Dette er noe av det flotteste jeg har syklet så langt, sier Kristin Aamodt om Swiss Epic, nykommeren blant de store internasjonale etapperittene.

Sist oppdatert: 19. september 2014 kl 05.28
EPISK: Kristin Aamodt danser nedover fjellsidene i de sveitsiske Alpene, her med Halvor Aschjem på hjul. Foto: Arrangøren
EPISK: Kristin Aamodt danser nedover fjellsidene i de sveitsiske Alpene, her med Halvor Aschjem på hjul. Foto: Arrangøren
Lesetid: 3 minutter

Swiss Epic arrangeres for første gang i år, og sveitserne har ikke slurvet med detaljene.

– Swiss Epic er 100 prosent gjennomtenkt og kvalitet fra ende til annen, sier Aamodt imponert.

35-åringen forteller at nykommeren på terminlista ikke står en meter tilbake for verken Trans-Alp, Andalucia Bike Race eller andre kjente klassikere.

– Dette rittet er helt klart laget av syklister og ekstremt godt gjennomtenkt, og det er utrolig gøy med så mye sti og så mye variert, sier Aamodt, som etter hvert skaffet seg en del erfaring med tøffe etapperitt i terrenget.

Må jobbe for føden
– Fulldemper kommer virkelig til sin rett her, selv om det er noen som sykler på hardtail her også. Det er masse morsomme flytstier, og gjerne i 2000 meters høyde, og helt fantastisk utsikt, forteller Aamodt ivrig.

Rittet er lagt opp for tomannslag, og Aamodt sykler sammen med makkeren Andrea Kuster, for det tyske laget Mountain Heroes. Der har hun vært siden hun ble hanket inn litt tilfeldig under Trans-Alp i fjor. Laget var beit for en rytter til et mix-lag, og Aamodt tok sjansen. Det angrer verken hun eller laget på, for Aamodt og makkeren gikk helt til topps i mix-klassen i Trans-Alp 2013, og siden har Aamodt vært fast på laget.

Om hun leverer like sterkt nå, kan hun ikke love.

– Dette er sent på sesongen, og høydepunktet var Trans-Alp. Etter det har jeg ikke trent så systematisk, så Swiss Epic handler om å komme seg gjennom de seks dagene og ha det gøy, sier Aamodt, som likevel har vært på pallen daglig.

Blir en av de virkelig store
Aamodt anbefaler gjerne rittet til andre, og tror det kan bli en av de virkelig store klassikerne når det får satt seg.

– Hvis du liker UltraBirken så liker du kanskje løypa i Swiss Epic. Det er ikke ekstremt teknisk, men det er noen tekniske utforkjøringer, og det er ganske lange etapper, sier hun, og forteller om drøye dager på godt over ni mil og 3000 høydemeter.

– Det er mye høydemeter hver dag, det er bratt, så du bør ha noen mil i beina før du legger ut på dette. Og du bør like å sykle på sti, sier Aamodt, og legger til at det finnes to klasser i rittet.

I Epic-klassen kjører rytterne både opp og ned fjellsidene. I tillegg arrangeres en Flow-klasse, der rytterne får kjøre gondol eller heis opp, men kjører ned alt som er bratt og artig.

– Det gjør at rittet får litt lavere terskel, så flere kan være med, sier Aamodt.

Forberedelser er avgjørende
Skal en lykkes i etapperitt, er det avgjørende at sykkelen er godt tilpasset både rytter og løypeprofil.

– Sykkelen må passe og du må ha riktig sittestilling. Ellers kan fort et lite problem bli veldig stort, noterer Aamodt, som får god hjelp av Sepcialized på Lysaker.

– De er kjempeflinke med alt fra å velge dekk og hjul og fikse små problemer. Etter UltraBirken fikk jeg senebetennelse i underarmene, og da hjalp de meg med tilpasninger slik at jeg får mindre belastning, sier hun.

Men treningsprogrammet ordner Aamodt på egenhånd. Normalt blir det mellom 10 og 15 timer i uka i tillegg til full jobb.

– Det varierer veldig hvor mye jeg får trent. Jeg er sånn passe strukturert med treningen, men følger ikke noe helt slavisk, sier Aamodt.

– Det funker bra nok med egenprodusert treningsprogram på det nivået jeg er nå, men hvis jeg skal heve meg noen nivåer blir det mer krevende, sier hun.

Publisert 19. september 2014 kl 05.28
Sist oppdatert 19. september 2014 kl 05.28

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen