Det 67 kilometer lange rittet i Nannestad skryter av at løypa er helt fri for tekniske terrengpartier, så det er taktikk og kjørestyrke som i stor grad avgjør rittet.
Det passer Team Terrengsykkels Tor-Arne Tømte utmerket som en siste finpuss før Birken.
– Jeg var med i fjor og synes det var et fint oppkjøringsritt til Birken, sier Tømte, som generelt har brukt sommeren godt og føler at formen er på gang.
– Bortsett fra en tre-ukers roadtrip i USA har det vært bra med sykling i sommer. Men det tok en ukes tid fra vi var tilbake fra USA til jeg begynte å kjenne at formen tok seg opp igjen, sier han.
Hovedmålet for sesongen er fortsatt å krype under tre timer på Birkebeinerrittet, selv om det blitt er enklere med årets løypeendringer.
Les mer: Positive til Birken-omlegging
Perfekt som formtest
At løypa er fri for terreng gjør at Tømte kan fokusere på andre oppgaver inn mot Birken.
– Løypa er jo veldig enkel rent teknisk sett. Det er vel ikke et eneste stiparti. Men det gir stor fart og det er tre lange og seige motbakker underveis som vil suge krefter. Så det gjelder å finne seg en god gruppe å ligge sammen med, forklarer han.
Saken fortsetter under
Tor-Arne Tømte har trent jevnt og målrettet hele sesongen. Her får han fasiten på innsatsen under testing tidligere i år. Foto: Kristoffer H. Kippernes
For Tømte er gjennomkjøringen det viktigste med Kongerittet, men det ville heller ikke skade å skaffe seg noen lokale skryterettigheter og ekstra selvtillit inn mot Birken.
– Målet mitt for rittet er å få en god gjennomkjøring. Jeg har ikke fått studert startlista enda, men jeg har et håp om å slå noen av klubbkompisene mine i Kloppa Offroad Klubb, blant annet Cato Myhren Ekvoll hvis han stiller. Jeg har hatt noen jevne dueller med han tidligere i år, sier Tømte.
Les også: Kroppen kunne spilt bedre på lag
Mindre kaos i år
Kongerittet kjøres i år for åttende gang, og er seedingsritt til Birkebeinerrittet. Nytt i år er at det blir kjørt seedede puljer med maks 150 ryttere i de raskeste puljene, og opp til 200 ryttere i øvrige puljer. Det blir en stor fordel, mener Tømte.
– Jeg ser at de har gjort om på starten og det blir bra. I fjor var det veldig kaotisk med altfor store startpuljer. Så jeg ser frem til mer ordnete forhold i år, sier Tømte.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.