Både løypa og rammen rundt Drammensrittet var populær blant deltakerne, og i løpet av bare noen få år greide rittet å trekke over 800 ryttere. Men så ble det slutt.
– Drammensrittet ble bra det. Men ildsjelene gikk tomme og orket ikke mer. Per dags dato har vi ikke kapasitet til å gjennomføre Drammensrittet i år og heller ikke til neste år, sier Ludvigsen.
Drammensrittet måtte ha over 800 deltakere for å ikke gå med underskudd. Men det var ikke økonomien som tok knekken på Drammensrittet. Det var logistikken arrangøren som gjorde at rittet måtte legges ned.
Det krever mye mannskap og jobb å gjennomføre et så stort arrangement med de krav som stilles til sikkerhet, løypemerking, tidtaking, premiering, fasiliteter og sekretariat, samt formelle tillatelser fra myndigheter, kommunen og grunneierne, og det ble for mye på de frivillige som satt med ansvaret, sier Ludvigsen, og forklarer at forberedelsene til Drammenrittet startet nesten et år i forvegen.
– Du må begynne med å hente inn tillatelser og godkjenninger allerede høsten før, og det samme gjelder sponsorer. De må kontaktes lang tid i forvegen for å kunne legge det inn i sine planer.
Ludvigsen trekker fram at klubben også forventes å bidra til andre arrangementer som ikke er klubbens egne. Det krever mye av medlemmene, og det er totalbelastningen som blir for drøy.
– Nå skal vi bidra med 32 vakter til andre etappe på Tour of Norway. Under Nordisk mesterskap i downhill i september må vi stable på beina over 40 vakter i tre dager. Til turrittet Drammensfjorden Rundt, som har 50-årsjubileum i år, må vi ha minst 35 vakter, bare for å nevne noe, sier Ludvigsen.
Les også: Spaden settes i jorda på Skullerud
Utbredt problem
Drammen CK er imidlertid ikke alene om å slite med å skaffe nok frivillige og ildsjeler til å drifte ritt og aktiviteter.
Vestmarkrittet måtte avlyse årets ritt fordi ildsjelene i Asker CK brente ut, og det spøker også for Montebellotrippelen og Montebellorittet 2016 om ikke Sande Sportsklubb greier å finne en ny rittleder til høsten.
Må tenke nytt
Ludvigsen har vært i styret og jobbet i frivillige verv i klubben i en mannsalder, og sitter nå i en prosjektgruppe på om lag 10 personer som jobber med å reetablere Drammen Sykkelklubb, og på sikt også få på plass igjen Drammensrittet.
Tidligere har klubben vært bra på aktiviteter og tilbud på enkelte områder og sykkelgrener, men har manglet et bredt tilbud til alle som vil sykle. Nå skal det bygges opp et bredere tilbud til de nesten 100.000 innbyggerne som naturlig sogner til klubben.
– Vi må ha tilbud til 6-7-åringer som vil sykle terreng, til en fersk unggutt på 25 som har lyst til å begynne med landevei, til veteranene på 66 som vil fortsette å sykle og til de som vil satse enten det er på landevei, downhill eller terreng, sier Ludvigsen.
– Det er arbeidskrevende, men vi er opptatte av å gjøre det bra. Vi har en ledergruppe nå som består av en fin blanding folk med bedriftslederbakgrunn og selvstendig næringsdrivende, folk som har god kompetanse og har drevet med frivillig organisasjonsarbeid før også, sier Ludvigsen.
Les også: Tyrifjorden rundt flyttes
Ildsjelene må beholde gløden
En av de viktigste oppgavene i prosessen er å omorganisere klubben, slik at de som sitter med ulike verv i framtida ikke så lett går på en smell og mister motivasjonen.
– Vi må passe på at vi får fordelt oppgavene slik at folk orker å holde på en stund, i stedet for at ildsjelene går tomme og ikke orker mer, sier Ludvigsen, som innrømmer at det ikke kommer til å bli enkelt å fylle alle vervene.
– Det er vanskelig å få tak folk som er villige til å ta det ansvaret som ligger i det å ha et verv. Alle har nok med sitt, og for mange vil ha tilbudene ferdig servert, sier han.
Men Ludvigsen understreker at selv om det er mye jobb med frivillig arbeid, så gir innsatsen også mye tilbake.
– Man får nye venner gjennom frivillig arbeid, man blir kjent med folk man ellers ikke ville truffet, og man får bedre innsikt i hva barna driver med, for å nevne noe, sier Ludvigsen.
Les også: Fri Flyt sine nyheter om Drammen Skisenter
Les også: Unaas-brødrene svarer
Les også: Siste nytt om landeveissykling
KREVENDE: Drammensrittet 2008 var en utfordrende affære med ekstremt bløte forhold. Foto: Knut Olaf Knudsen