Lanserer norsk etapperitt av TransAlp-kaliber

I 2017 kan Norge få sitt første lange etapperitt i terrenget, og i følge gründerne blir det 500-600 episke kilometer norsk natur.

Sist oppdatert: 28. juli 2016 kl 07.00
The Nordic Escape 2017 kan bli Norges første etapperitt av Cape Epic og TransAlp-kaliber, og de fleste etappene vil gå på Vestlandet. Her fra Luster Enduro 2015. Foto: Fedor Duhrmann
The Nordic Escape 2017 kan bli Norges første etapperitt av Cape Epic og TransAlp-kaliber, og de fleste etappene vil gå på Vestlandet. Her fra Luster Enduro 2015. Foto: Fedor Duhrmann
Lesetid: 5 minutter

The Nordic Escape blir et etapperitt med seks etapper, og initiativtakerne bak prosjektet baserer rittet på tre grunnkonsepter: Norsk natur, smidig logistikk og store rittopplevelser.

– Når og hvordan fikk dere ideen til The Nordic Escape?
– Vi er to gründere som begge er opptatt av sykling. Jeg er fra Tyskland og Siyanda Mthethwa er fra Sør-Afrika, og det har forundret oss at det finnes både Trans Alp og Cape Epic, men ingen tilsvarende ritt i Norge, sier Carsten Torbergsen, og legger til at idéene begynte å ta konkret form i januar.

– Vi har reist rundt på forskjellige ritt, og spurt ryttere om hva de ville likt. Folk er enige med oss, og mener et slikt type ritt høres veldig spennende ut hvor de kunne tenke seg å være med på å delta! For oss, som jo også har muligheten til å se Norge litt fra utsiden, måtte det bli kombinasjonen av sjø, fjell og kyst, og vi falt på Vestlandet.

Saken fortsetter under

Carsten Torbergsen - Siyanda Mthethwa - Privat 1400x933
Initiativtakerne til The Nordic Escape Carsten Torbergsen fra Tyskland og Siyanda Mthethwa fra Sør-Afrika. Foto: Privat

Initiativtakerne til The Nordic Escape Carsten Torbergsen fra Tyskland og Siyanda Mthethwa fra Sør-Afrika. Foto: Privat

Sugen på Vestlandet? Se bildene fra Luster Enduro 2015 

– Hva er konseptet for The Nordic Escape?
– Rittet skal være en unik opplevelse og vil gå over sju dager med totalt cirka 650km der vi belager oss hovedsakelig på offentlig transport via tog og båt. Vi begynner med en kortere prolog i Oslo på dag en. Deretter kjører hele rittet nattog til Bergen, der båten venter. Denne båten blir hovedleir for rittet med etapper i ulike byer langs kysten før returen med nattog til Oslo og siste etappe i Oslo. Fra Bergen kjører båten videre til neste etappe i Ålesund, deretter til Geiranger og Kristiansund før nest siste stopp i Trondheim, sier Torbergsen, som tror det å legge opp til båttransport vil gi rittet en rekke fordeler.

– Båtene er lagt opp til at folk skal ha det behagelig om bord. Rytterne får lugarer med eget toalett og dusj, vi har restaurant som tilbyr all maten en trenger før og etter kraftanstrengelsen. Deltakerne kan på slutten av dagen dele sine rittopplevelser i baren, i panoramasalongen, eller bare slappe av mens båten seiler til neste stopp, sier Torbergsen, og forklarer at båt som base og transport gir logistikkfordeler.

– Med båt som rittcamp, samler vi det viktigste på en plass som forflytter seg uten at man må rigge opp og rigge ned leiren hver dag. Vi har fellesrom til briefinger, har muligheten til å bruke bildekk som mekkestasjon, og vi har konferanserom som kan brukes for eksempel til tv- og media stasjon. Vi jobber nå med detaljene rundt konseptet Nordic Escape, for å tilby en veldig attraktiv pakke for både for rytterne så vel som partnere og sponsorer som skal sette Norge på kartet som sykkel- og reiselivdestinasjon.

Saken fortsetter under

The Nordic Escape 2017 1200x1080
Slik blir ruta for The Nordic Escape 2017.

Slik blir ruta for The Nordic Escape 2017. 

Les også: Storslått i BC Bike Race 

– Hvem er målgruppa for The Nordic Escape?
– Rittet skal være et tilbud som fenger ryttere av samme kaliber som Cape Epic og Trans Alp. Vi ser for oss at vi må ha rundt 15 profflag for å få tilstrekkelig blest rundt rittet, men at resten av de 300 lagene er syklister på amatørnivå. Det skal være et tøft ritt, og en sportslig utfordring på linje med det som kreves av kroppen i andre store ritt. Samtidig skal det ikke utelukke folk flest, og det skal være en reise som viser fram Norge på sitt beste. Men jeg tror nok at en god del av rytterne må komme fra utlandet, type Tyskland, Belgia, Nederland, Sveits, Østerrike, Frankrike og Sør-Afrika, sier Torbergsen.

– Hvordan skal dere sikre at dere får nok deltakere og økonomi i rittet?
– Vi har sikret seg en investor som vil hjelper oss i oppstarten, og som også har midler til å løfte rittet videre, men vi tror mange vil være interessert i å bidra når flere detaljer er på plass, og vi får oppmerksomhet fra terrengryttere over hele verden, sier Torbergsen, som også vil jobbe med markedsføring i flere kanaler for å få rittet på beina allerede neste sommer.

– Vi kommer til å fortsette med å besøke ritt, kontakter klubber og ryttere i Norge og i utlandet. Vi ha planer om å besøke messer som for eksempel “Eurobike” i Tyskland og ellers via web og sosiale medier.

– Hvordan skal dere finne fram til de beste stiene på de ulike etappene?
– For å finne de beste stiene, og levere de beste opplevelsene ønsker vi å involvere lokale krefter. Derfor er alle etappene i rittet gjenstand for lokal dugnad. Vi er begge gründere, og våre bedrifter er bygget på det å inkludere folk som har ekspertise på sine spesifikke områder, delfinansiering, og at de involverte får en del av eierskapet til prosjektene våre. Vi tror de lokale er de best egnede til å finne de endelige løypene der de er kjent, og de som kommer med forslag vi ender opp med å bruke vil bli belønnet for det med for eksempel gratis deltakelse.

Påmelding til Nordic Escape åpner i høsten 2016. Mer informasjon om hvordan du kan delta finner du på deres Facebook side

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Nordic Escape itinerary 2017
Oversikt over etappene i The Nordic Escape 2017.

Oversikt over etappene i The Nordic Escape 2017.  

 

Publisert 28. juli 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 28. juli 2016 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen