Saw får ikke kjøre Helterittet

I år fungerer Helterittet også som NM i maraton, og NCFs regler nekter utlendinger å kjøre nasjonale mesterskap. Uheldig for nivået i Norge, mener australieren Greg Saw.

Sist oppdatert: 17. juni 2015 kl 07.00
Greg Saw har vært på pallen i alle Helterittene han har deltatt i, og er ambassadør for rittet. Men i år får han ikke kjøre Helterittet. Det er NM i maraton og da kan ikke utlendinger stille. Foto: Helterittet
Greg Saw har vært på pallen i alle Helterittene han har deltatt i, og er ambassadør for rittet. Men i år får han ikke kjøre Helterittet. Det er NM i maraton og da kan ikke utlendinger stille. Foto: Helterittet
Lesetid: 5 minutter

HELTERITTET

  • Arrangeres 8. august

  • Start og mål i Rjukan

  • Fungerer som NM Maraton 2015

  • Distanse: 100km (NM), 62km, 25km 13km

Slik det norske regelverket er, kan ikke eliteryttere fra andre land delta i Helterittet i år fordi rittet har NM-status. NCFs regelverk utelukker nemlig at utlendinger kan delta i NM, og turrittreglene i Norge utelukker at ryttere med UCI-lisens, eller Menn Elite/Kvinner Elite-lisens, kan delta i aldersklassene i turritt.

– Det er jo leit, for jeg er veldig glad i Helterittet. Jeg skjønner jo at jeg ikke kan kjempe om NM-tittel og medaljer, men jeg syns det er firkantet at jeg ikke kan være med i det hele tatt, og uheldig for rittet, sier Greg Saw.

Saw har vært ambassadør for Helterittet i flere år, og er skuffet over at han ikke får delta i år, bare fordi han ikke har norsk pass. I andre land kan utlendinger stille i rittet men ikke premieres i det nasjonale mesterskapet.

– I Australia er det nesten alltid ryttere fra andre land med, og det gjør at farten blir høyere og nivået bedre. Men utenlandske ryttere teller ikke med i mesterskapet, sier Saw.

Nordmenn går glipp av matching
Men slik det norske regelverket er utformet, kan kun norske statsborgere stille på NM. Det mener Saw er uheldig for nivået og utviklingen i Norge.

Å kunne matche seg mot internasjonale ryttere bidrar til å heve nivået på alle, og nivåheving er et uttalt mål fra forbundet.

Ved å nekte utlendinger å stille i NM, selv om de holdes utenfor NM-rangeringen, mener Saw at norske ryttere går glipp av viktige internasjonale matchingsmuligheter, og det på hjemmebane der flere har ressurser og mulighet til å være med.

Tidligere har Saw invitert ryttere fra Sverige, Danmark og nedover på kontinentet til Helterittet, og mener at det bidrar til å heve nivået i eliteklassene, både for kvinner og menn.

Les også: Trigges av å smake på høyere nivå 

Saken fortsetter under 

Heidi Sandstø Helterittet - Foto Helterittet 1400x924
HEIDI SANDSTØ vant dameklassen i Helterittet 2014. Foto: Helterittet

HEIDI SANDSTØ vant dameklassen i Helterittet 2014. Foto: Helterittet 

Slik gikk Helterittet 2014: Blir ekstra sulten av stang ut 

Forbundet forsvarer regelverket
Beate Stenberg i NCF forklarer at det flere grunner til at forbundet ikke lar utlendinger stille i NM. I NCFs lover er det vedtatt at utlendinger ikke kan stille i NM-grener der det kjempes om UCI-poeng. I terrengsykkel gjelder dette både maraton og rundbane.

Endringer i regelverket angående mesterskap må tas opp på forbundstinget, og det har vært gjort flere ganger.  – Vi har tatt det opp flere ganger, men kommet fram til at er det norsk mesterskap, skal det være norske statsborgere. Vi mener det tar litt av glansen fra mesterskapet hvis det er en utlending som vinner, og at nummer to blir kåret til mesterskapsvinner, sier Stenberg, som er teknisk ansvarlig for lover og regler i NCF.

Det er Saw uenig i. Han har deltatt i flere nasjonale mesterskap der det er med utøvere fra flere nasjoner, og mener tvert i mot: at slik internasjonal deltakelse bare er med på å heve prestisjen på konkurransen.

– Flere gode utøvere hever nivået på hele konkurransen, og det tar ikke noe bort fra de som blir best. De er jo fortsatt best i sitt land, men har kanskje greid å kjøre fortere enn de ellers ville, fordi det er flere gode med til å heve nivået på hele rittet, sier Saw.

Les også: Tuktet både planter og dyr 

Kan bli verdenscup
Siden Saw ikke kan delta i Helterittet i år, jobber han nå med å utrede om Helterittet kan søke om å få verdenscup i maraton neste år. Det tror han kan bli en suksess, både for rittet, konkurransen og lokalmiljøet.

– Maraton handler mye om destinasjonen. Man velger seg maratonritt i områder en har lyst til å besøke, og som også har spennende løype og god konkurranse, sier Saw.

– Helterittet har alt som skal til for å tiltrekke seg internasjonale deltakere. Vi har høyfjell og terreng som gjør rittet spektakulært og utfordrende på en unik måte, og vi har attraksjoner og historie med Rjukan og Telemark som trekker folk fra både Storbritannia og Tyskland og ellers i verden, sier Saw.

Han mener norske maratonritt attraktive fordi de faktisk er relativt overkommelige.

– Du trenger ikke 48er-ring for å komme over bakketoppene, slik som noen av de store rittene i Alpene for eksempel. Slikt kan virke litt skremmende, sier Saw.

Men noen endringer må til om Helterittet skal kunne ta steget opp i verdenscupstatus.

– Vi må legge til litt høydemeter og noen bratte bakker for å kunne bli verdenscup. Jeg har sett på flere trasé-alternativer, og det er massevis å ta av. Det viktigste er å komme opp med en løype som er fair.

Rettferdig betyr i Saws oppfatning at det ikke er løpeteknikk som skal avgjøre et maratonritt i terrengsykling.

– Det er ikke duathlon vi konkurrerer i, så det bør ikke være strekker der en må løpe i det hele tatt de siste 30 til 60 minuttene på rittet, sier han. 

Helterittet 2014- Fot Arrangøren 1400x924
SPEKTAKULÆRT: Helterittet har mye å by på både av naturopplevelser og utfordringer. Det vil Greg Saw selge inn på verdenscupen. Foto: Helterittet

SPEKTAKULÆRT: Helterittet har mye å by på både av naturopplevelser og utfordringer. Det vil Greg Saw selge inn på verdenscupen. Foto: Helterittet

Publisert 17. juni 2015 kl 07.00
Sist oppdatert 17. juni 2015 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen