Skjebergrittet etterlyser jentene

Hva skal til for å lokke jentene til start om ikke terminlistas feteste pengepremier får dem til å melde seg på?

Sist oppdatert: 16. juni 2015 kl 07.00
SKJEBERGRITTET byr på mye snadder både i løypa i form av mye sti, og på konto i form av fete pengepremier til vinnerne. Foto: Skjebergrittet
SKJEBERGRITTET byr på mye snadder både i løypa i form av mye sti, og på konto i form av fete pengepremier til vinnerne. Foto: Skjebergrittet
Lesetid: 3 minutter

SKJEBERGRITTET

  • Arrangeres 27. juni.

  • Løypa er på 13.5km, litt grus, litt traktorvei og mye sti (8.5km)

  • Eliten sykler 4 runder, totalt 54km. Forventet rundetid er 35-40

  • Turryttere kan velge mellom to runder (27km) og fire runder (54km)

  • Gratis for barn opp til 14 år, der de eldste sykler 10km og de yngste sykler 5km

Skjebergrittet har 35.000 kroner i førstepremie til både kvinner og menn, men så langt er bare fire jenter påmeldt i eliteklassen. Blant elitegutta blir det mange om beinet.

– Etter alt rabalderet etter Grenserittet i fjor hvor flere kvinnelig ryttere sto opp for like pengepremier, og at dette ville hjelpe rekrutteringen av jenter til sporten, lurer jeg litt på hvor de er nå, sier Ove Sollie, som er teamsjef i Sepura Toyota racing with Birk.

Les også: Jentene er sjanseløse i Grenserittet 

Skjebergrittet har ingen planer om å avlyse selv om det er tynt i dameklassen denne gangen. Men Sollie er bekymret for signaleffekten av at kvinnene uteblir til tross for lik premiering. Han tror fraværet av kvinner i eliteklassen kan skade kvinnenes muligheter på sikt.  

– Hovedsponsoren vår kommer ikke til å satse på store pengepremier for rytterne til neste år hvis det fortsetter å være sånn, sier Sollie, som hadde forventet seg langt større påmelding.

Sollie lurer på hvorfor jentene uteblir. Han ser ikke noen åpenbare konkurrerende arrangementer på terminlista samme helg, verken Norgescup, rankingritt eller store turritt av typen Terrengsykkelrittet, grus- og maratonklassikere i Birken og Grenserittkategorien.

– Vi vet at NM landevei går dagen etter Skjebergrittet, men en skulle vel ikke trodd at det var så viktig for de som satser på terreng, sier han.

Sveum: Stusselig!
Elisabeth Sveum fra Raufoss & Gjøvik SK er også forundret over at så få jenter er påmeldt, timing og premiepott tatt i betraktning. Selv skulle hun egentlig syklet NM gateritt dagen før ettersom NM i landevei i år går på hjemmebane i Gjøvik, men har ombestemt seg i favør Skjebergrittet.

– Men 35.000 kroner er jo mer enn en månedslønn, sier Sveum, som syns det er synd at ikke flere er påmeldt.

– Det er litt stusselig! Det er mulig de er redd for å hive seg utpå, men på Birken er det jo mange (jenter) i eliteklassen, sier hun.

Totalt skal en premiepott på 100.000 kroner fordeles på eliterytterne, og den deles likt mellom kvinner og menn. I tillegg til 35.000 kroner til hver av vinnerne, er det satt opp 7.500 kroner for andreplass, 2.500 kroner for tredjeplass, 1.500 kroner for fjerde- og femteplass, og 1.000 kroner for sjette- og sjuendeplass.

Les også: Endelig klar for maraton-VM 

Saken fortsetter under

Sondre Kristiansen - Sepura XC Skjebergrittet 2014 - Foto Pål Ander Thunæs 1400x924
SONDRE KRISTIANSEN vant Skjebergrittet 2014. Foto: Pål Anders Thunæs

Satser på kvalitet
Skjebergrittet har aldri hatt som mål å bli det største rittet, snarere tvert i mot.

– Vi har et tak på 250 deltakere. Skjebergrittet er ment å være et kvalitetsritt for de som stiller, og derfor vil vi være et lite ritt. Men alle eliteryttere som vil være med, skal få plass, sier Sollie.

Skjebergrittet et er et maratonritt med mye terreng, og mange elementer fra rundbane.

– Det er mye mer terreng enn i grusklassikerne og de tradisjonelle maratonrittene, så her vil rundbanejentene ha like gode sjanser som maratonspesialistene, sier Sollie.

– Det er morsomme flytstier, men det er mye sti, så du skal jo ha interesse for å sukle sti, men det er ikke veldig teknisk, sier han, og legger til at en rittfulldemper vil være en fordel sammenliknet med en hardtail. 

Publisert 16. juni 2015 kl 07.00
Sist oppdatert 16. juni 2015 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen