Hildegunn Gjertrud Hovdenak på vei mot seier i Helgøyatråkket, rittet som for mange marekerer starten på maratonsesongen. Foto: Kristoffer Kippernes
Lesetid: 3 minutter
– Det er fortvilt, men vi makter ikke å få nok frivillige til å ta løypevaktkurset, sier Frode Ihle, som er løypesjef i Helgøyatråkket.
Det er de nye kravene til løypevakter, som trådte i kraft i forkant av sesongen 2018, som har skapt problemer for rittledelsen i Helgøyatråkket. Rittet er langt fra de eneste som har måttet avlyse på grunn av regelverket.
Frykter slitasje på de frivillige Til nå har Nes Sportsklubb arrangert Helgøyatråkket i samarbeid med naboklubben Brumunddal sykkelklubb. Men etter at BSK fikk innviet sitt nye rundbaneanlegg på Veldre Sag i fjor høst, må de nå prioritert egne ritt og arrangementer, inkludert en runde av Norgescupen i rundbane.
– Samarbeidet mellom oss og BSK ble avsluttet på en god og skikkelig måte, helt uten vonde følelser. Det er klart at de vil unngå slitasje på sine frivillige, for det er ingen tjent med, sier Ihle, og understreker at han har full forståelse for prioriteringen.
Mangler 24 løypevakter For å kunne arrangere Helgøyatråkket trenger Ihle totalt rundt 30 frivillige som har gjennomført løypevaktkurset. Klubben har per i dag seks. Å få utdannet ytterligere 24 fra egne rekker ser han som utopisk med det medlemsgrunnlaget sykkelgruppa har.
– Vi er en liten sykkelgruppe i klubben, og mange av våre er også aktive syklister selv, så uten hjelp fra andre er vi sjanseløse til å få godkjent arrangementet. Nes Sportsklubb har både langrenn og alpint, håndball, turn og fotball og mer, men vi kan ikke forlange at de skal ta trafikalt løypevaktkurs for sykkel, sier Ihle.
Legger ikke ned rittet Ihle vet at både deltakere og frivillige er skuffet, for etter ti år har rittet etablert seg som en populær start på den norske maratonsesongen.
– Vi er veldig lei oss, for vi ønsker så gjerne å arrangere rittet, og vi synes at disse løypevaktreglene rammer oss uforholdsmessig hardt. Men vi håper å kunne sette opp igjen rittet i framtida, sier han.
Ihle håper derfor å finne en løsning som gjør at arrangementet kan gjenopptas i framtida. Men ettersom løypa krysser veg og skogsbilvei minimum fire ganger mellom start og mål, er Ihle avhengig av å finne en ny samarbeidspartner for rittet som kan bidra med godkjente løypevakter.
– Vi har sett på løypa og vurdert om det kan være mulig å legge den om slik at vi slipper å krysse trafikkerte veier, men det går ikke. I så fall blir det et rundbaneritt og ikke noe maraton, sier Ihle.
I fjor ble rittet også avlyst, men da var det for mye snø i løypa som satte en stopper for arrangementet. Og det var ikke første gang. Både i 2012 og 2016 ble rittet avlyst grunnet snø.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.