Verdens tøffeste?

Cape Epic er et av verdens tøffeste etapperitt. Med 800 kilometer og 15 000 høydemeter fordelt på åtte etapper i vill natur, er kanskje dette den ultimative utfordringen for en terrengsyklist?

Av: NULL
Sist oppdatert: 10. mars 2013 kl 00.00
SPEKTAKULÆRT: Naturopplevelsene står i kø for syklistene som deltar i Cape Epic som starter 17. mars. Foto: Absa Caoe Epic
SPEKTAKULÆRT: Naturopplevelsene står i kø for syklistene som deltar i Cape Epic som starter 17. mars. Foto: Absa Caoe Epic
Lesetid: 4 minutter

For både amatører og profesjonelle terrengsyklister er Cape Epic et av rittene i løpet av sesongen som blir lagt ekstra merke til. 1200 ryttere, fordelt på 600 lag, fra over 50 nasjoner reiser til Afrikas horn for å ta fatt på et av verdens tøffeste sykkelritt. For 800 kilometer og over 15.000 høydemeter i tøft teknisk terreng, er ikke noe for pingler. Å gjennomføre, er en seier i seg selv. 

Forandring fryder

Cape Epic har alltid utgangspunkt i Cape Town, men løypetraseen forandres for hvert år. Slik er det alltid noe nytt for syklistene, men vel så viktig er det at sårbare områder ikke belastes år etter år. Arrangørene reklamerer med at rytterne vil få oppleve det afrikanske slettelandskapet, majestetiske fjell, raviner, urskoger, spektakulære kystlinjer og langstrakte vinåkre. Selv om en løvefamilie har sneket seg med i arrangørens egen reklamefilm, er det heller usikkert om rytterne faktisk får se dem på nært hold. Kanskje er det like greit.

Pakketur?

Å dra på pakketur er ofte assosiert med turer til Mallorca eller Gran Canaria, men melder du deg på Cape Epic er det mye som kan minne om en pakketur – iallfall på papiret. Alle måltider er inkludert, det samme gjelder overnatting. Den er vel å merke i telt. Tilsammen regner arrangøren med at de setter opp rundt 300 telt for hver etappe, og med åtte etapper blir det et par tusen i løpet av rittet. Så det sier seg selv at logistikken bak arrangementet er rimelig omfattende. Men skulle ikke teltlivet være noe for deg, er det ingen grunn til å fortvile. For et par tusen ekstra, får du nemlig sove på hotell eller i campingvogn.

Full service underveis

Cape Epic er et ritt med full service. Det betyr at du ikke trenger å tenke på så mye annet enn å sykle i løpet av de åtte dagene, for sykkelen blir vasket og gjort klar til neste etappe straks etter målgang. Som deltaker kan man gå rett i dusjen, etterfulgt av en tur til massøren. Deretter er det ikke noe annet å gjøre enn slappe av og samle krefter til morgendagen. Det kan virke som et luksusliv, men med tanke på at syklistene har flere timer på sykkelsetet bak seg er det ikke annet en fortjent.

Vinner Sauser igjen?

Cape Epic følges av tilsammen 20 tv-team, og det er det mest sette rittet av sitt slag. Fjorårets vinnere i herreklassen var Christoph Sauser og Burry Stander, dermed tok doen sin andre strake sammenlagtseier. I år har sveitsiske Sauser fått en ny lagkamerat, Jarsoval Kulhavy. Kanskje klarer Sauser å ta sin fjerne sammenlagtseier totalt?

Bigham med ny lagvenninne

I dameklassen vant doen som besto av Sally Bigham og Esther Süss 2012 utagaven. Bigham tok dermed sin andre strake seier i dameklassen, mens Süss, som vant miksklassen i 2011, var best av damene for første gang. Både Bigham og Süss er klar for årets utgave, men på hvert sitt lag. Bigham sykler sammen med lagvenninnen Milena Landtwig. Duoen var overlegen da de vant det spanske etapperittet Andalucia Bike Race for et par uker siden, foran Heidi Sandstø og Borghild Løvset.

Norsk-australsk duo klar til kamp

Lars Ragnar Manengen og Greg Saw er klare for åtte tøffe dager i Sør-Afrika. Den norsk-australske duoen syklet Andalucia Bike Race som generalprøve før Cape Epic. På bloggen sin oppsummerer Lars Ranar erfaringene fra det spanske etapperittet:

- Vi har lært mye om å kjøre på lag i forkant av Cape Epic. Både med tanke på det fysiske, ernæring og alt som må passes på før, under og etter hver etappe i et etapperitt.

Duoen kjørte mange gode etapper i Spania, og de ble det beste norske laget selv med flere uhell på den siste etappen da de tapte mye tid. Så det blir spennende å se hva de kan få til denne gangen.  

Publisert 10. mars 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 10. mars 2013 kl 00.00
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen