Før jul ble det klart at Lygna Fatbike, som også i 2018 har status som uoffisielt NM i fatbike, får UCI-status som første fatbikeritt i verden og i dag ble rittet terminlisteført på UCIs hjemmesider.
– Det er utrolig spennende at Lygna fatbike er verdens første fatbikeritt som har fått UCI-status. Fatbike er en ny og interessant gren, så dette kan være starten på noe stort, sier Cato Karbøl, som er arrangementsansvarlig i NCF.
Det har tidligere vært arrangert vinterritt med UCI-status i Sveits, men disse har vært terrengsykkelritt som åpnet for å sykle med fatbike, i motsetning til et fatbikeritt. Poengene som tjenes opp i UCI fatbikeritt vil imidlertid telle mot rytterens rundbaneranking.
Les også: Første snøsykkelritt med UCI-status
Saken fortsetter under
Camilla Hott ble uoffisiell norgesmester på Lygna i 2016. Foto: Ola Morken
Flere formelle krav
Karbøl har bistått arrangørene på Lygna med søkeprosessen, og forklarer at med UCI-statusen kommer også flere formelle krav til arrangøren og arrangementet.
Blant annet må det settes opp pengepremier i aktive klasser, arrangementet må inn i UCIs database med rittinformasjon og resultatlister, og det er krav om at det må være en UCI-dommer tilstede under rittet, og krav om flere funksjonærer og kommunikasjon. De tekniske kravene til rittet vil være som til vanlige rundbaneritt med UCI-status, sier Karbøl.
Grenutvalget i NCF jobber for tida med detaljene i regelverket for fatbikeritt. Fatbike-regelverket tar utgangspunkt i rundbane, men inneholder blant annet krav til utstyr og dekkbredde som vil være fatbike-spesifikke. Tidligere i høst åpnet NCF for å gi fatbike status som egen gren, og at Lygna kan få status som offisielt NM.
Les også: Nå blir fatbike-NM endelig offisielt
Saken fortsetter under
Emily Benham fra arrangørklubben blir løypestikker og løypekjører for Lygna Fatbike også i 2018 men vil få flere formelle krav å etterkomme når rittet får UCI-status. Foto: Hans Jørgen Kvåle
– Det er hele fatbike-Norge som har fått til dette
Rittleder Tomas Sunde er stolt av at Norge får det aller første UCI-rittet.
– At vi får det første fatbikerittet med UCI-status betyr veldig mye for oss som arrangerer fatbikeritt, og det er litt moro at verden nå må bruke det regelverket for fatbike som vi i Norge har utviklet, sier han.
Les også: – Dette viser at NCF nå ser at fatbike har kommet for å bli
Samtidig understreker Sunde at UCI-statusen er et resultat av interessen for grenen blant syklistene.
– Det er hele fatbikemiljøet i Norge som har fått dette rittet til Norge. Alle som arrangerer fatbikeritt i Norge har bidratt til at UCI har gitt oss det aller første offisielle fatbikerittet, sier han.
Les også: Her sykler du fatbike i vinter
Saken fortsetter under
Bård Vereide under Lygna Fatbike 2017. Foto:Per-Eivind Syvertsen
Døråpner for andre land
Sunde håper UCI-statusen til Lygna Fatbike vil åpne døra for andre nasjonale forbund til å anerkjenne fatbike.
– Vi håper at vår UCI-status kan åpne døra for flere fatbikeritt, og at også svenskene får flere fatbikeritt slik at fatbikemiljøet i Skandinavia vokser. Det svenske sykkelforbundet anerkjenner ikke fatbike som gren og det arrangeres nesten ingen fatbikeritt i Sverige. Men nå som Norge har fått et UCI-ritt er det svenske forbundet nødt til å godkjenne poengene, sier Sunde, som understreker at selv om rittet har UCI-status vil det fortsatt være tur- og trimklasser i Lygna Fatbike.
Online påmelding til Lygna Fatbike 2018 åpner i morgen, 4. januar.
Morten Vaeng måtte ut med foten i skogsløypa under Lygna Fatbike i vinter. Foto: Per-Eivind Syvertsen