/ NCF

- Ikke gunstig for sykkelsporten

Norges Cykleforbund mener kvalifiserte norske terrengsyklister ikke er gode nok.

Sist oppdatert: 6. september 2013 kl 00.00
Lesetid: 6 minutter

- Se på Skiforbundet og hvordan de håndterer norske deltakere når det er Verdenscup på hjemmebane i Drammen eller Holmenkollen. Da får de aller fleste utøverne som ønsker det og er kvalifisert, lov til å delta. Jeg ser ikke teorien i Norges Cykleforbund sin tilnærming til å holde kvalifiserte syklister unna i utgangspunktet. Den er hverken positiv eller gunstig for sykkelsporten i det lange løp, sier Henrik Kippernes.

Kippernes sitt utspill mot Norges Cykleforbund kommer rett før det er duket for Verdenscup i terrengsykling på Hafjell fra 12. til 16. september. 16 utøverne er tatt ut til å sykle i landslagsdraktene, men det er flere norske klubbsyklister som innfrir kravene til å delta.

NCF har likevel vært ambivalent til å la andre enn utvalgte til landslaget stille. Etter først å ha nektet kvalifiserte utøvere påmelding, som må skje via NCF om utøverne ikke er del av et profflag i International Cycling Union (UCI), har forbundet nå snudd. Dette etter dialog med flere utøvere. De tillater nå alle kvalifiserte norske deltakere å melde seg på.

De selvstendige utøverne får likevel ikke noe klapp på skulderen når de sykler inn på rundbanen i Hafjell.

- Blir en lite positiv opplevelse

- Det er klart at det kan være stas å prøve seg mot de beste i verdenscupen. Når det er sagt, vil det etter forbundets oppfatning ikke være med på å bygge opp utøverne, snarere tvert imot. Jeg er heller ikke så sikker på hvor morsomt det er å starte nærmest sist i et felt på over 100 ryttere, men ønsker de å kjøre til tross for våre betraktninger, melder vi dem på, sa landslagstrener Eddy Storsæter til Terrengsykkel.no tidligere denne uken.

Det er UCIs regelverk som gir ryttere som har mer enn 20 UCI-poeng, og ikke er tatt ut på landslaget, mulighet til å melde seg på gjennom det nasjonale forbundet på hjemmebane. De rytterne som i utgangspunktet ikke ble tatt ut av NCF til å delta i verdenscupen i Hafjell, holder etter forbundets mening ikke et tilstrekkelig nivå til å delta i verdenscupen. De må blant annet finne seg i å starte bakerst. 

- Forutsetningene for å få poeng eller enn positiv opplevelse er svært liten. Trosser de likevel dette rådet, melder vi dem på. Vi har tidligere i år meldt på utøvere i verdenscupen i utlandet og hatt meget dårlige erfaringer. Dette har delvis også influert på de uttatte rytterne. Det er ikke ønskelig at skal skje igjen. Derfor har vi hatt en holdning som for noen kan ha blitt oppfattet som noe rigid, sa Storsæter.Uønsket på jobb

Henrik Kippernes mener forbundets holdning gjør at han mister lysten til å delta under verdenscupen på Hafjell. Selv om han nå er påmeldt, er det ikke sikker at han stiller til start.

- Jeg har aldri klaget på uttaket og det er forståelig at det er små kvoter. Det er likevel verdenscup på hjemmebane og da tror jeg det er viktig for både sporten og rekruttering at så mange nordmenn som mulig stiller, sier Kipperenes.

 Kipperenes mener det er mange som er uenige i forbundets linjevalg i saken, men at de ikke tør å si ifra.- Jeg har ikke noe å tape, så jeg velger å uttale meg. Her handler det om å være inne med forbundet og slikke rygg eller ikke. Det er viktig å ha god takhøyde for meninger i idretten. Lysten til å delta dør likevel når man ikke er ønsket. Det er som å komme til en arbeidsplass hvor man vet kollegene ikke vil ha deg, sier Kippernes.Setter egne mål

Fredrik Haraldseth er en annen av de seks herresyklistene som har sanket nok poeng til å melde seg på individuelt. Han sykler til daglig på amatørlag for Bærum. Haraldseth har nå meldt seg på til sprint og U23 rundbaneritt på Hafjell.

- Da forbundet først opplyste at jeg ikke kunne melde meg på, ble jeg mildt sagt oppgitt. Selv om jeg føler at informasjonsflyten fra NCF har vært ganske god, er det min sak om jeg blir tatt igjen eller ikke av andre utøvere. Jeg ble overrasket over linjen forbundet tok i starten, men hadde likevel en god samtale med forbundet og fikk frem poengene mine. Det endte på en bra måte, så nå er jeg fornøyd, sier Haraldseth.

Også han mener det hadde vært dumt for rekruttering i sykkelsporten om kvalifiserte deltakere utenfor landslaget ikke skulle få delta.

- Det må være motiverende for yngre utøvere at vi får delta, sier han.For høyt nivå

Hans Falk er sportssjef i NCF. Han etterlyser mer selvinnsikt for valg av konkurranser blant norske terrengsyklister.

 - Tidligere har vi hatt mulighet til å melde på alle med 20 UCI-poeng, og gjort det uten noe videre tanke rundt det. Nå er derimot nivået på mange av de norske utøverne for lavt til å kunne hevde seg i verdenscupen. Jeg tror det kan slå ut mer negativt enn noe annet, sier Falk.

Han argumenter at de fleste ligger så langt etter på nivå, at det ikke er håp om plasseringer. Da kriger man heller ikke like hardt, ifølge Falk.

- Man bør kjøre ritt på de nivåene der man befinner seg. Jeg er ikke imot deltakelse og testing av nivå, men det er viktig å begynne et sted man kan prestere og gå oppover. Sammenligner man norsk herrelangrenn med rundbane i terrengsykling, så blir det ganske åpenlyst. Nivået i langrenn er så høyt at de som presterer i topp 10 på hjemmebane også kan gjøre det bra i verdenscupen. I terrengsykling er det ikke slik. Falk begrunner endringen i forbundets påmeldingspolitikk slik:

 - Jeg kan se en viss verdi i at utøverne kommer på startlinjen og viser sponsorer at det er flere nordmenn som driver på høyt nivå. Det vi ønsker er at man er mer selvkritisk til nivået man konkurrerer på. Når konkurransen skjer på hjemmebane er jo ikke kostnadene store for deltakelse, så er det noen gang de bør prøve, så er det nettopp her. Derfor har vi tillatt dem å kjøre, sier Falk.

 

Publisert 5. september 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 6. september 2013 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen