Fra 2019 innfører NCF nedre vektgrenser på sykler i aldersbestemte klasser. Det skal gi mer rettferdig konkurranse og dempe utstyrsfokuset. Foto: Frank Solberg
Lesetid: 4 minutter
Halvdempede terrengsykler med 27,5’’ og 29’’ hjul kan veie minimum 10,5 kg. Fulldempede sykler må veie minimum 12,0 kg. Vekt er inklusive fastmontert utstyr. Sykler med 26-tommers hjul får ingen begrensninger.
Reglene, som trer i kraft fra og med sesongen 2019, innføres for å bidra til at barn og ungdom konkurrerer på likere vilkår, og at det å begynne med terrengsykling blir økonomisk overkommelig for flere, sier Tord Bern Hansen, som sitter i styret i NCF og i grenutvalget for terrengsykling.
Sykler på utstyr til over 50 000 kroner Norges Cykleforbund har jobbet med regelverket i snart to år. I forkant av prosjektet gjennomførte NCF en kartlegging av utstyr på under NM/UM 2016 for aldersklassene 10 til 16 år. Der fant de mye dyre og lette sykler.
– Flertallet hadde karbonrammer og de mest avanserte utstyrsgruppene. Flere hadde sykler som veide ned mot ni kilo. Ryttere som har kostbart utstyr og lette sykler har en fordel i forhold til ryttere med mindre avansert utstyr og tyngre sykler. Når flere ryttere i aldersbestemte klasser har sykler som koster mellom 50 000 og 100 000 kroner, påvirker det også rekrutteringen til idretten, sier Bern Hansen.
NCF så derfor at regelverket med nedre grense på åtte kilo, som allerede var innført og fungerte godt for landevei, ikke hadde noen reell betydning i terrengsykling.
Med de nye reglene blir det forbudt med sykler som veier under 10.5 kilo for halvdempere og 12.0 kilo for fulldempere for klassene 10-16 år. Foto: Line Møller
Enkle regler Forbundet har vært opptatt av at reglene skal være enkle å kommunisere, kontrollere og etterleve. Karbonhjul og elektrisk giring er allerede forbudt i aldersbestemte klasser i alle sykkelgrener. Det er ikke forbud mot karbonrammer eller fulldempere.
– Sykler som eventuelt er for lette kan eierne øke vekten på for eksempel ved å montere lodd, eller bruke kraftigere dekk eller slanger. Det er enkelt og rimelig, sier Bern Hansen.
Gradvis innfasing NCF er opptatt av at syklene skal ha en lang levetid, og derfor innføres reglene fra neste sesong.
– Vi antar reglene allerede har hatt effekt i 2018 sesongen som følge av at det er kjent at NCF har jobbet med utstyrsregler. Det ble gitt informasjon om at nye regler var under utarbeidelse i 2017, og det det vil bli gitt ytterligere info senere i 2018, sier Bern Hansen.
Positivt mottatt I arbeidet med regelverket, har NCF bedt både utøvere, trenere og rittarrangører om innspill slik at regelverket skal treffe best mulig, bli så rettferdig som mulig og la seg håndheve i praksis.
Forslaget til regelverk var ute på høring til 1. mars 2017, og NCF fikk noen innspill. Blant annet er sykler med mindre hjulstørrelse enn 27.5 tommer unntatt fra reglene.
– Disse syklene blir ikke lenger blir levert med det dyreste utstyret, og dette gjør at de minste/letteste rytterne ikke vil bli rammet hardere enn øvrige ved innføring av en nedre vektgrense, sier Bern Hansen.
Videre fikk NCF innspill om at norske ryttere som deltar i utenlandske konkurranser som for eksempel ungdoms EM, vil stille med en liten ulempe i forhold til sine konkurrenter.
– For det første omfatter dette svært få ryttere i forhold til totalen, og det kan løses på samme måte som på landevei ved å bruke lodd på sykkelen i Norge, eller ved å ha et lettere hjulsett. Det er også viktigere for norsk sykkelsport å få en bred base og god rekruttering i aldersbestemte klasser enn noen få ungdommer på toppen av pallen i 15-16 årsklassen, sier Bern Hansen.
Det skal være enkelt å håndheve og enkelt å etterleve de nye reglene. Tilsvarende regler fungerer godt i landevei. Foto: Kent Murdoch
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.