/ NCF

Ny turrittavgift skal styrke NCF Region Øst

Den nye 10-kronersavgift på turritt, som trer i kraft fra 2017, skal sikre framtida til NCF Region Øst og bidra til å utvikle en mer profesjonell organisasjon, sier regionleder Jørn Michalsen.

Sist oppdatert: 26. februar 2016 kl 06.59
Foto: Snorre Veggan
Foto: Snorre Veggan
Lesetid: 3 minutter

Årsmøtet i NCF Region Øst vedtok den nye turrittavgiften som et virkemiddel for å sørge for at regionen "blir en slagkraftig organisasjon".

– Vi og NCF sentralt mener at regionene bør styrkes slik at de kan gjøre sine oppgaver på fornuftige måter. Vi tror dette er en måte å utvikle sykkelsporten i framtida, og vi mener at en avgift på 10 kroner per deltaker i turritt ikke er noen stor økonomisk byrde for turrytterne, sier Jørn Michalsen, leder i Region Øst,. 

Les også: 

Ny NCF-avgift kan splitte sykkelmiljøet

Hva konkret skal denne avgiften brukes til?
– Det vet vi ikke ennå. Siden avgiften ikke trår i kraft før i 2017, vil den ikke ha stor effekt før i slutten av 2017, og det blir opp til årstinget neste år hvordan disse inntektene skal brukes. Styret vil i løpet av 2016  utarbeide en plan for hvordan vil utvikle regionen de neste årene, og  tanken er at avgiften skal danne et grunnlag for den utviklingen. Men vi ser for oss at den kan finansiere sportslige tiltak i regionen og administrative tiltak, at vi kanskje kan ansette folk på noen form for stillingsbrøk.

Slik det er nå, er regionens viktigste oppgaver å sette opp terminlister, være med å utdanne trenere, ledere og kommisærer. Nå vil regionen starte opp flere nye prosjekter som vil kreve store ressurser.

Michalsen antyder at inntektene fra avgiften skal bidra til å finansiere en landeveiscup for ungdom og et regionslag for terrengsykkeltalenter som ligger like under landslagsnivå.

– Vi har blant annet vedtatt å støtte en ny landeveiscup for ungdom etter mal fra terrengsykkelcupen UB-Cup som nå heter KalasCup. Det er et tiltak for å øke rekrutteringen til landevei i regionen. Men det er krevende å arrangere landeveisritt for ungdom, og det vil bringe med seg store utgifter til politi, sanitet og veimerking, sier Michalsen.

– Vi ønsker også på sikt å sette i gang en regionsatsing på terreng, slik at lovende utøvere som ligger like under landslagsnivå kan få et trenings- og samlingstilbud, sier han.

I dag kommer regionens inntekter utelukkende fra kontingenten klubbene betaler til regionen, og noen midler fra de ulike fylkeskommunene. At Region Øst i fjor hadde et overskudd på 200.000 kroner forklarer han med at NCF nylig gjorde om organiseringen av klubbene i landet. Det som var 19 kretser er blitt til sju regioner.

– Vi har ikke kommet ordentlig i gang med den nye regionen ennå, og derfor har det ikke vært så mye aktivitet. Vi hadde større inntekter enn utgifter i fjor, men for 2016 er det budsjettert med et underskudd.  

Blir denne avgiften pålagt deltakerne eller må turrittarrangørene svelge kostnaden?
– Det er opp til hver enkelt arrangør hvordan de vil løse dette, men det er vår intensjon at det er deltakerne som skal ta denne kostnaden. Ti kroner er jo mindre enn kredittkortgebyret de betaler for å melde seg på ritt med kort. Vi ser dette som en beskjeden avgift som vil gi bedre økonomi i regionen, sier Michalsen. 

Publisert 26. februar 2016 kl 06.59
Sist oppdatert 26. februar 2016 kl 06.59

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen