BEKYMRET: Landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter har et tøft år foran seg, med store budsjettkutt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 5 minutter
Det står ikke bra økonomisk til i det norske sykkelforbundet. TV 2 meldte i desember at øknomien i NCF (Norges Cykleforbund) er så dårlig at det må innføres kostnadsbesparende tiltak.
Nå er det full krise for terrenglandslaget.
– For å se litt større på det, forbundet er inne i en prosess med kraftig nedbemanning, det er vel 3,5 årsverk som skal vekk. Så det er helt skrapet til beinet. For terrengsyklistene og landeveissyklistene sin del, er det det dårligste budsjettet vi har hatt så lenge jeg har vært med. Vi har utrolig lite spillerom.
Det sier Eddy Knudsen Storsæter, landslagssjef for de norske terrengsyklistene siden 2013.
Han har vært landslagssjef siden 2012. Og tross gode sportslige resultater, ser det foreløpig mørkt ut for landslaget i terrengsykling i 2024. Økonomisk utfordringer hos forbundet gjør at det knapt finnes midler å satse med.
– Det å definere noe landslag har ikke vært mulig, for jeg har ikke hatt rammene til det. Den siste justeringen ble gjort forrige uke. Det står ganske dårlig til. Det at vi må nedbemanne sier jo litt om situasjonen, sier Storsæter.
– Vi har fått tildelt et prosjekt av Olympiatoppen (OLT), som heter «Det krevende steget». Det fikk vi helt på tampen av 2023. Det er ment å hjelpe de utøverne som er nærmest unna toppnivå, de som mangler litt for å slå gjennom. For oss har dette i praksis betydd Mats [Tubaas Glende] og Knut [Røhme].
– Hva innebærer dette?
– Det innebærer tilgang på både økonomiske midler og kompetanse hos OLT. For oss betyr dette at vi har støtte til samlinger og reiser som vi i utgangspunktet ikke har penger til. Vi skal til Brasil og kjøre to verdenscuprunder i april. I den situasjonen vi er, hadde vi knapt kunne hatt et opplegg i det hele tatt. Budsjettet vårt er så marginalt at det å ha et landslag er nesten ikke mulig.
– Dette høres alvorlig ut?
– Det er veldig alvorlig. Etter jul har det kommet enda flere kutt. Det er skrapet til beinet på alle fronter. Uten Olympiatoppen hadde det vært veldig vanskelig, de er utrolig viktige for oss. Så er det gjort grep fra forbundets side som gjør at 2025 ligger an til å bli bedre og nærmere en normalsituasjon, men dette blir et fryktelig vanskelig år nå for alle, sier han.
– Er det ikke et paradoks at det går så dårlig med forbundet når de sportslige resultatene tilsynelatende er så gode?
– Jo, og det er klart det er frustrerende, bare se på de juniorene vi hadde i fjor. Sivert [Ekroll] var ranket sombest i verden helt på slutten av sesongen.Kamilla [Aasebø] og Sivert tok medaljer i EM og kjørte bra i VM, pluss 3-4 juniorer som har veldig høyt nivå. På kort sikt for mange av dem er det hensiktsmessig å kjøre i Norden, men vi har en del spennende U23-utøvere, og for dem skulle jeg gjerne ha spikra et program. Men verken de eller jeg visste at det ville bli så vanskelig som vi fikk vite nå forrige uke. Mitt problem oppi dette er at jeg kan ikke svare utøvere og trenere på hva som blir opplegget. Det blir kanskje klart neste uka eller den etter. Så må jeg prøve å få til mest mulig med ressursene vi har.
– Så og si sikret en plass
Storsæter understreker også at det er OL-sesong i 2024.
Dette har vært grunnlaget for støtten de har fått fra Olympiatoppen, som er øremerket.
– Vi er så og si sikret en plass, for det går på nasjonsranking. Det blir en kamp om plassene, men det er jo snakk om Mats og Knut, og kanskje Emil. Midlene avlaster OL-satsingen i den forstand, men de kan jo ikke brukes mot andre ryttere.
Selv om framtidsutsiktene er dystre, trekker også Storsæter fram det som fungerer.
– Det som er positivt er at norgescupen er utrolig bra. Det er både mange bra ritt, og dyktige arrangører. Og ikke minst har flere av dem UCI-status, så ryttere får sanket poeng. Så det er viktig å ikke grave seg ned helt, for norgescupen er fundamentet i norsk terrengsykling. Spesielt for de yngre.
– Må gå på tiggerferd
– Hvordan går det med deg som landslagssjef oppi alt dette?
– Jeg må innrømme at det er fryktelig vanskelig overfor miljøet. Det er mye bra som skjer, mye gode syklister, og jeg skulle gjerne presentert et program som var enda bedre enn det vi hadde i fjor. Motivasjonen og troen på at vi skal få det til uansett er der, men jeg må jo være realistisk og si at hvis det fortsetter sånn, blir det vanskelig. Bruker all tid på de utøverne som er steget unna verdenscup-nivå, treningsprosesser og det hele. Jeg skulle gjerne hatt et mye mer omfattende opplegg, men jeg må bare prøve å vri hodet og få til noe aktivitet, spesielt til dem som er nærmest og kan slå skikkelig gjennom. Men nå er jeg ikke der at jeg får spikret noe landslag eller rittopplegg, sier Storsæter.
Storsæter forteller at nå skal tiden framover brukes på å prøve å sikre midler til satsingen.
– Vi må bare se om det mulig om noen kan hjelpe oss, som har interesse av at sporten går bra. Men tiden begynner å renne ut, vi er i januar allerede. Vi må gå på tiggerferd til sponsorer og søke støtte. Jeg har heldigvis et godt forhold til de som sitter i grenutvalget for terrengsykling, og vi må prøve å spille på de flinke folka vi har og se om vi klarer å få til en økonomi som gjør at vi får syklet flere ritt på det høyeste nivået. Vi har jo talentene.
Eddy Knudsen Storsæter er sjefen for noe som kan bli en ny gullalder i norsk terrengsykling.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.