Nordens beste BMX-bane?

Aremark nær Halden har en av Nordens desidert beste BMX-baner. Vi tok turen ned for å se hvordan det var å kjøre banen på en terrengsykkel, og ble overrasket!

Av: Trond
Sist oppdatert: 1. september 2004 kl 21.06
Sprett!Man får testet egenskapene sine i Aremark, når det sitter er det utrolig morsomt.
Sprett!Man får testet egenskapene sine i Aremark, når det sitter er det utrolig morsomt.
Lesetid: 3 minutter

BMX-banen i Aremark utenfor Halden har rykte som en av Nordens beste i sitt slag. Banen er rundt 350 meter lang og har fire hopp, én rytmeseksjon og tre svinger hvor sving 1 og 2 er steinbelagt. Banen heller slakt nedover og innbyr til god fart.

BMX og terrengsykkel?

Det går knallfint å bruke terrengsykkel på en slik bane, selv om bumper og hopp er laget og tilpasset for 20" hjul. Riktignok er kanskje noen av hoppene litt for vanskelige for oss dødelige, men når man får testet og ramlet litt så blir dette riktig så moro. Har du boing bak så legger dette en liten demper på moroa, men det går nok mest på personlig smak.

Du kan virkelig merke at sykkelen sitter i svingene og at du skyter fart i rytmeseksjonen når du «skjønner» hvordan det skal gjøres. Pumpe hardt opp og ned... liksom... helt til du ser en BMX'er klarere annenhvert hopp... jadda (sukk)...

Til gjentakelse?

Ja! Så absolutt. Denne banen er kjempemorsom å kjøre på. Du får virkelig testet teknikken og motet ditt. Noen av hoppene er ganske vanskelige og det ender med bråstopp hvis du ikke kommer over.

Tips for oss terrengsyklister

De fleste av oss er ganske stive når de først kommer på en slik bane (undertegnede inkludert!) fordi dette ikke er terreng vi er vant til å takle. Noen tips for å ha en fin opplevelse i Aremark følger:

  • Plattformpedaler er nesten et must på en slik bane. Vi skog-entusiaster har sjelden god hoppeteknikk fordi vi er vant til å dra med oss sykkelen opp fordi vi har SPD og andre clip-in systemer. Du kommer ikke over med gal teknikk, så her er det bare å finne frem old-school-teknikken og finpusse. Det er knallgøy.

    Hoppene/dumpene er bratte og kommer raskt. Det er viktig å være myk i kroppen og pumpe godt hvis du ikke vil prøve å hoppe over. Her gjelder det å bruke overkroppen for hva den er verdt. Skulle du finne på å prøve noen hopp, så er det viktig å gå inn med ganske stive ben og trekke opp forhjulet for så å støte fra med bena. Prøver du å «dempe» av forhjulet på kanten (fordi det er så bratt avgang), så hekter bakhjulet og kommer hardt i retur. Da lander du mest sannsynlig i oppoverbakke på forhjulet... Kan ikke anbefales ;-)Ha nok av luft i dekkene, her sitter det uansett. Med for lite luft så vrenger du dekket av i svingene.Banen heller nedover, og du kan kjøre banen uten å tråkke. Rull gjennom banen flere ganger og bruk kun teknikken til å komme gjennom. Det er kjempegøy og faktisk ganske slitsomt. Ha fellesstart med kompisene og ha rullekonkurranser. Etterhvert skal du se at det går fortere og fortere.Det går fint med fulldempa, men det er hardtail som så absolutt regjerer her nede. Både på hopp og i rytmeseksjonen. Det finner dere ut på rullekonkurransen. Ha lavt sete! Helt i bunn om det er mulig. Her snakker vi om å bruke sykkelen som et pumpe-verktøy, og da er det viktig å holde god avstand til familiejuvelene. Dessuten gjør det deg mer dynamisk på banen.

Ja ja! Jeg vil vite mer

Banen i Aremark ble etablert i 1994 og har per i dag 62 medlemmer tilknyttet Aremark og Halden BMX klubb. Det er nå planer for å bygge ut banen ytterligere før de skal arrangere Nordisk Mesterskap i 2004.

 

Du kan få mer informasjon om Aremark BMX bane på www.bmx.no og hvordan du kommer deg dit.

Turen fra Oslo tar rundt to timer i bil.

Publisert 26. september 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 1. september 2004 kl 21.06
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen