Lørdag kjøres NC1 rundbane tempo, og søndag følger NC2 rundbane XCO, som også har UCI-cat 2-status. Årets utgave har blitt 1,4 km lenger per runde med en ny sløyfe ned mot Fiskumvannet.
– Det vil forlenge kjøretiden med nærmere 4 minutter per runde, noe vi tror vil gi rytterne en bedre opplevelse. Samtidig har vi fått flere høydemetre, og det er viktig med tanke på de internasjonale kravene som stilles til ritt, sier rittleder Dan Ove Gundersen.
Se bildereportasje fra 2014-utgaven
Elisabeth Sveum er en av elitedamene som trives i løypene på Fiskum.
– Løypa har en del små, korte bakker, men også flate partier på sti og grus. Det er bygget tekniske elementer som steinkruks, drop og annet morsomt. Det hever løypa betraktelig og skaper flere utfordringer på sykkelsetet. Med høy puls, litt nerver og stress er det lett å begynne å "knote" litt teknisk, sier hun.
– Det gjelder å beholde roen og finne god flyt og rytme. Hvis det blir en regnværsdag blir løypa veldig krevende og tung, legger Sveum til.
Saken fortsetter under
FART: Fiskum byr på flere høydemeter og en tøffere løype i år. Foto: Målfrid Ravnåsen Vangen
Rittene har Norgescup status for junior og senior, og i år har søndagens rundbaneritt også UCI-status.
– Rytterne vil da få internasjonale sykkelpoeng, noe som er viktig for de som sykler utenlands, sier Gundersen, som forventer at UCI-statusen vil friste Norges-eliten så vel som utenlandske ryttere.
For ungdom 15-16 år har rittet status som NCF rankingritt, samt at det inngår i NCF Master Cup for ryttere fra 30 år og eldre, men det er klasser for rytter fra 6 år og eldre.
Siste frist for påmelding er i dag, 20. april, og online påmelding gjøres via rittresultater.no. For Norgescupklassene er det ikke mulig med etteranmelding. For andre klasser er etteranmelding mulig både online og i sekretariatet på rittdagen fram til en time før start i aktuell klasse.
Mer om Norgescuprunden på Fiskum
Les også: Slik blir Norgescupen 2015
FRAMTIDAS ELITE får også sjansen på Fiskum til helga. Her er Emil Ravnåsen Vangen på underveis. Foto: Målfrid Ravnåsen Vangen