NM-løypa i Son er tøffere enn den kan gi inntrykk av på papiret. Her er det Eskil Evensen-Lie som leder an med Martin Siggerud på hjul. Foto: Lena Øverbye
Lesetid: 5 minutter
Når Soon CK skal arrangere rundbane-NM 22.-23. juni 2019, blir det i en løype som rittlederen mener vil skille godt.
– Jeg synes synd på elitegutta som skal sykle sju runder i denne løypa. De må opp slalåmbakken i Son sju ganger. Damene skal også opp bakken på alle sine seks runder, så de får heller ingen lett dag. Det vil være en verdig vinner i alle klasser, sier rittleder Rune Porsholt.
Favoriserer kapasitetsrytterne NM-løypene i Son er ikke av de mest tekniske rytterne møter i løpet av sesongen, men Porsholt mener likevel at spesielt rundbaneløypa vil skille godt.
– Dette er ikke en veldig teknisk krevende løype, men den er fysisk hard og favoriserer nok O2-snapperne, sier han.
Selv om rittlederen ikke tror klubbens egne ryttere vil ha noen utpreget hjemmebanefordel, håper Martin Siggerud å utnytte sin løypekjennskap til sin fordel.
– Det er klart det vil hjelpe å kjenne løypa så godt som vi i Soon CK gjør. Jeg har syklet i området i snart 10 år, og håper jeg kan dra nytte av det når det skal kjempes om NM-gull til neste år. Og kanskje er det mulig å få lurt NM-trøya av skuldrene til Petter (Fagerhaug), sier Siggerud, som tok sølv i årets NM på Lillehammer.
Krevende Rundbaneløypa som skal brukes til NM har vært brukt til Norgescupritt i rundbane de to siste sesongene. Klubben legger opp til noen endringer før mesterskapet, men mye av løypa vil være kjent for mange av rytterne.
– Løypa er ikke ekstrem på noen områder egentlig, men har alle elementer som forventes av en topp terrengløype. Flyt og arbeidsøkonomi blir viktig for å være med når farten er høy, og så bør man være eksplosiv og god taktisk, skal man klare å dra det i land hvis man er flere sammen ut på den siste runden, sier Siggerud.
Inspirert av Slettestrand Men selv om løypa setter store krav til kapasitet, er den også en morsom løype med mye flyt, mener rittlederen, og forteller at de blant annet har latt seg inspirere av løypene på Slettestrand i Danmark.
– Vi har brukt mye tid på at det skal være bra flyt og at det skal være en god opplevelse å sykle i den. Det er mange partier med fin skogbunn der det er lett å sykle fort. Og så har vi lagt inn mange morsomme elementer som hopp og dropp, pumptrack og wallrides. Nå håper vi å få til en skikkelig rock garden før løypa skal brukes i NM. Det er vel kanskje det eneste løypa mangler ennå, sier Porsholt.
Rettferdig og publikumsvennlig Rundbaneløypa er 4.1 kilometer lang, og konstruert slik at den passerer teknisk sone fire ganger. Det betyr at blant annet ryttere fra små klubber med lite støtteapparat får likere forutsetninger.
– Med en så kompakt løype, kan en rytter komme hit med ett sett deler og lite støtteapparat, og likevel få hjelp fire ganger i løpet av rittet, sier Porsholt.
Det kompakte formatet gjør også at tilskuerne får se rytterne ofte og har god oversikt over feltet.
– Publikum har mulighet til å se rytterne mange ganger i løpet av runden, og på den måten får rytterne følelsen av et skikkelig folkeliv ute i løypa. Det bidrar også til veldig god stemning, sier Siggerud.
Saken fortsetter under
Helt ny sprintløype Lørdag blir det rundbane for alle klasser. Søndag blir det sprint.
Selv om Soon CK har flere års erfaring med å arrangere ritt og Norgescup, blir det første gang de skal arrangere sprint. Selv om løypa fortsatt er under utvikling, tror Porsholt at den vil falle i smak.
– Vi har laget en sprintløype som vi brukte til klubbmesterskapet nå i høst, og vi synes selv vi har fått til en bra løype. Men vi kommer til å kjøre flere testritt i den framover, slik at vi vet den vil fungere bra før den skal brukes til mesterskapet, sier han.
Roser samarbeidet med kommunen – Da vi søkte kommunen om å få arrangere NM i løypene våre, brukte de 24 timer på å fatte et vedtak på det. De har vært positive hele veien, og det setter vi stor pris på, sier Porsholt.
Han trekker fram at anlegget klubben har til rådighet er et resultat av godt samarbeid med kommunen.
– En viktig grunn til at vi flyttet løypa for tre år siden, var at vi ønsket å slippe å søke om tillatelser fra flere grunneiere hver gang vi vil endre noe. Nå har vi en grunneier å forholde oss til, og kommunen har så langt vært veldig positive til de inngrepene vi har bedt om å få gjøre.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.