– Vi er et skikkelig terrengritt med mye terreng og lite grus. Vi har alltid fått gode tilbakemeldinger på løypa, og vil gjerne vise den fram til flere, sier Per Hannaseth, som er en ildsjelene bak Stomperudarrangementene til Sørum IL.
– Vi har tenkt på det å søke om Norgescup i flere år, både for å øke deltakelsen og få mer status på rittet, og for å gjøre rittet mer attraktivt for rytterne. Så da vi ble oppfordret til å søke av Norges Cykleforbund i høst, gjorde vi alvor av det, sier han.
Les også: Slik blir Norgescupen 2017
Tøffere løype
Med Norgescupstatusen kommer også en rekke oppgraderinger av løypa, som fortsatt vil ligge på rundt 60 kilometer. I høst fikk Sørum IL tilslag på søknad om tippemidler til utbedring og videreutvikling av Stomperudtraséen, som brukes til både sykkel, ski og løp, og dugnadsgjengen i klubben har nylig ferdigstilt sju kilometer løype. Med de nye seksjonene vil løypa bli mer kupert og få mer terreng.
Les også: Bygger aktivitetsanlegg for hele bygda
Saken fortsetter under
Dugnadsgjengen i Stomperudrittet har nylig ferdigstilt sju kilometer ny løypetrasé. Foto: Per Hannaseth
Den originale løypa i Stomperudrittet, som arrangeres for sjuende gang i 2017, er på 37 kilometer. De siste par-tre åra har rittet hatt status som masterscup, og i den forbindelse ble løypa utvidet til 60 kilometer for masters klassene. Det er denne løypa som med noen endringer, skal brukes til Norgescupen.
Den tradisjonelle 37-kilometersløypa vil fortsatt kjøres som normalt, og det samme gjelder ungdomsklassene på 20 kilometer, trimrittet på 10 kilometer og barnerittet.
Åpner for el-sykkel
I tillegg vil Stomperudrittet ha egen klasse for el-sykler i trimklassen.
– Vi åpnet for el-sykler i trimklassen for første gang i år. Det var ingen som stilte i den klassen, men vi fortsetter å tilby dette for å senke terskelen for å komme seg ut i skogen, sier Hannaseth.
Les også: Lillehammer ønsker seg verdenscup
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Stomperudrittet er kjent for mye terreng, og med årets utbedringer blir det enda mindre grus. Foto: Arrangøren