Nordic Escape 2018 arrangeres 19. til 22. august 2018 med totalt 200 kilometer og 5000 høydemeter fordelt på fire etapper med ulik karakter. Rittet byr på to klasser: soloklasse for menn og kvinner, samt lagkonkurranse for menn, kvinner og mix-lag med to ryttere.
Basert på tilbakemeldingene fra de 30 rytterne som deltok i testarrangementet i sommer, har gründerne Carsten Torbergsen og Siyanda Mthethwa nedjustert det originale etappeoppsettet og forenklet logistikken.
– Deltakerne på testutgaven ga oss verdifulle tilbakemeldinger i løpet av turen. En etappe ble for lang, mens en annen hadde for mange gå-partier. Det ble totalt sett for tøft og mer slit enn morsomt. Derfor har vi kortet ned etappene og gjort dem lettere. Folk flest skal kunne delta, ha det morsomt og gjennomføre dette om de er i rimelig god form, sier Torbergsen.
Det de står igjen med er fire etapper av ulik karakter. Totalt er det plass til 120 deltakere på båten, og Torbergsen regner med å få fylt dem opp allerede til premiereutgaven i august.
– Vi er jo spente, men vi tror det finnes 120 rytter i verden som ønsker å oppleve Norge på denne måten med kombinasjonen av terrengsykling og båttur. Det blir et unikt eventyr, og vi har allerede fått noen deltakere siden vi åpnet online påmelding forrige uke, sier han.
Les også: Lanserer norsk etapperitt av TransAlp-kaliber
Saken fortsetter under
Alle de fire etappene får markert ulik profil. Her fra maratonetappen i Sykkylven. Foto: Nordic Escape
Dette er konseptet
Kort oppsummert blir Nordic Escape i full skala som følger: Fire dager, fire etapper av ulik karakter, 200 kilometer, 5000 høydemeter, fire ulike destinasjoner.
Rittet åpner med prolog i urban mountainbike stil i Ålesund 19. august, og deretter følger tre etapper på rundt 60 kilometer av maraton- og rundbane karakter før skipet legger til kai i Ålesund igjen tidlig på morgenen den 23. august.
Etter prologen går båten fra kai og seiler til Sykkylven, der den første etappen går neste morgen. Den er på 60 kilometer og cirka 1800 høydemeter, og er den etappen med mest maratonpreg.
Den neste etappen går i Stranda. Også denne etappen er på rundt 60 kilometer, men med mer rundbanepreg og 1350 høydemeter. Den siste etappen går i Valldal og er den med mest sti og er en blanding av maraton og rundbane i karakter.
– Rittet skal være et tilbud som fenger ryttere av samme kaliber som Cape Epic og Swiss Epic. Det skal være et tøft ritt, og en sportslig utfordring på linje med det som kreves av kroppen i andre store ritt. Samtidig skal det ikke utelukke folk flest, og det skal være en reise som viser fram Norge på sitt beste, sier Torbergsen.
Les også: – Det blir noe helt annet enn Norgescupen
Saken fortsetter under
Etappe to i Stranda får færre høydemeter enn første etappe og mer rundbanepreget profil. Foto: Nordic Escape
Med båt som base
Rittets hovedbase blir Norges største og eldste skværriggete seilskip, Statsraad Lehmkuhl. Skiper er rittcamp, overnattingssted og transportmiddel mellom destinasjonene.
– Skipet har beholdt sin autentiske sjarm, og man sover som ekte sjøfølk i hengekøyer under dekk. Overnattingstilbudet er veldig enkelt, men man vil merke at hengekøyene er bekveme når man er til sjøs. Skipet er i seg selv en opplevelse, sier Torbergsen, og forklarer at båt som base og transport gir logistikkfordeler.
– Med båt som rittcamp samler vi det viktigste på en plass som forflytter seg uten at man må rigge opp og rigge ned leiren hver dag. Deltakerne sjekker inn en gang for hele reisen, og kan fokusere på rittet og opplevelsene. Her kommer vi til å innta de fleste måltidene, ha briefinger, og kontorplass for tv- og media.
Saken fortsetter under
Brygga blir endestasjon på alle etappene. Foto: Nordic Escape
Fra seks etapper tog og båt til fire etapper og en båt
Gründerne har ambisjoner om å etablere et etapperitt midt i Norges fjord-og-fjell-eldorado.
De fire etappene som står på programmet i 2018 er riktignok et stykke unna det første utkastet med seks etapper. Da var planen å åpne med prolog i Oslo, forflytning med nattog til Bergen for første etappe, bruke båt som hovedkvarter for rittet mellom fire ulike destinasjoner på Vestlandet før finaleetappen som skulle arrangeres i Trondheim, og retur til Oslo via tog.
Opprinnelig var tanken å kjøre prolog i Oslo, deretter ta toget til Bergen og. Nå er Oslo og Trondheim skrotet.
– Det første vi fant ut da vi dukket ned i dette arbeidet var at prolog og første etappe i Oslo faller bort. Når vi først leier en stor båt som hovedkvarter for rittet, kommer vi til å bruke den som base hele veien, sier han.
– NSB er per i dag ikke tilrettelagt for å ta hånd om mange syklister på en gang, og når vi skal leie oss et skip er det viktig at vi maksimerer bruken av det. Når det gjelder etappene er tilbakemeldingene at de var for tøffe slik de ble kjørt i sommer, sier Torbergsen.
Saken fortsetter under
Det er viktig for arrangøren å få vist fram noe av Norges mest spektakulære terreng, her fra Sykkylven-etappen. Foto: Nordic Escape
Får Swiss Epic-gründeren i styret
Foruten de to initiativtakerne Siyanda Mthethwa og Carsten Torbergsen består styret i Nordic Escape av Joko Vogel, som er grunnleggeren av det sveitsiske etapperittet Swiss Epic, og Harald Aksnes Lervik, som er en seriegründer og forretningsmann med lang erfaring med oppstartbedrifter.
Videre har Nordic Escape med seg Scott på sponsorsiden, Statsraad Lehmkuhl som logistikkpartner, støtte fra kommunene som er vertskap til de ulike etappene, Visit Sunnmøre og Visit Ålesund, og Fjord Norway.
– Planen er å skalere opp rittet i 2019 etter hvert som de ulike destinasjonene utvikler flere bærekraftige stier, sier Torbergsen.
FAKTA: NORDIC ESCAPE
Hva: Fire dagers etapperitt terreng, alle etapper på ulike destinasjoner
Når: 19-22.august 2018
Hvor: Start i Ålesund, etapper i Sykkylven, Stranda og Valldal
Hvordan: Hovedbase og forflytning med passasjerskip
Maks 120 ryttere
Online påmelding via hjemmesiden http://nordic-escape.com
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Alle etappene i rittet er valgt ut for å gi både opplevelser og utfordringer, samt utsikt. Foto: Nordic Escape