Gunn-Rita Dahle Flesjå stiller i OF300 sammen med mannen Kenneth Flesjå. Foto: Stein B.Olsen
Lesetid: 4 minutter
Etter mer enn 23 år på verdenscupnivå, OL-gull og ti VM-titler, samt overlegen seier i Furusjøen Rundt tidligere i sommer, må Gunn-Rita Dahle Flesjå finne seg i favorittstempel i OF300. I kveld stiller hun til start i mixed-klassen i det 30 mil lange rittet sammen med mannen og treneren Kenneth Flesjå.
– Vi er veldig spente på hvordan det blir, for dette er jo mye lenger enn noe annet ritt vi har syklet før. Noen av etappene i Cape Epic var oppe i sju-åtte timer, og det første VM jeg syklet var vel seks timer og 20 minutter, men dette blir noe helt annet, sier terrengdronningen, som synes det er vanskelig å estimere noen tid for OF300.
– Vi å nesten bare se hvordan det går. Vi er enige om at vi ikke kan kjøre oss helt ferdige, og at vi gjør dette som et eventyr og en opplevelse. Men hvis vi bruker 20 timer eller mer, så har vi syklet veldig rolig. Samtidig går jo timene fort hvis du får noe teknisk underveis, så vi må prøve å ta det litt rolig i elvekrysninger og slike steder der det er lett å få punkteringer eller andre problemer, sier Dahle Flesjå.
Satser på hjemmebanefordel Selv om ingen av konkurrentene har noen merittliste som kan matche stjerneduoen fra Sandnes, er det flere lag som utfordrer Dahle Flesjå og mannen. Ekteparet Siril og Thomas Pettersen Hammari fra Nordlysbyen SK vant mixed-klassen i fjor, har trent godt inn mot årets ritt, og vil ikke gi bort seieren uten kamp.
– Det blir nok tjejdeng, og Gunn-Rita er et stort forbilde med alt hun har gjort for sykling i Norge, så det er først og fremst veldig artig at hun kommer hit. Men det er mange sterke lag og seieren i mixed-klassen er ikke gitt i år, sier Thomas Pettersen Hammari.
Siril Pettersen Hammari er for øvrig også regjerende (uoffisiell) norgesmester i fatbike etter at hun vant Skaidi fatbike i vinter.
Går for sin femte seier Det ligger an til hard konkurranse også i herreklassen der Daniel Boberg Leirbakken er tilbake og jakter sin sjuende seier på distansen.
– Det blir et raskt ritt i år. Det har ikke regnet på Finnmarksvidda på over en måned og traséen er rekordtørr. Min egen form er god, men rittet er langt og det er mye som kan skje, så ingenting er avgjort før man krysser målstreken, sier Leirbakken.
Denne gangen er det Steffan Repshus som er Leirbakkens makker, mens fjorårets makker Bjørnar Aronsen er blitt konkurrent.
– Jeg ble headhuntet til å være Leirbakkens makker i år, så da kunne jeg ikke si nei. Jeg følte at jeg kunne ikke få noen bedre sjanse enn dette. Daniel er den beste her oppe, og dette er hans hjemmebane, sier Repshus.
Den evigunge supermosjonisten syklet Offroad Finnmark for seks år siden, men måtte gi seg etter 200 kilometer. Siden den tid har Repshus drømt om å prøve seg igjen, men er spent på om grunnlaget holder.
– Det lengste jeg har syklet i dette terrenget er 15 mil, og det var for tre år siden. Jeg har heller aldri syklet noe så langt terrengritt noen gang. Det lengste er Fjell- og viddatråkket for mange år siden. Det var 20 mil, men bare grus. Her er det mye terreng, så dette er noe helt annet, sier 53-åringen.
Aronsen sykler for øvrig med Tor-Espen Jolma som makker i år.
Vinnerne i OF300 er forventet i mål i løpet av fredagen. Det samme er vinnerne av lang løype, som er 70 mil. Deltakerne på OF700 solo, kvinner, menn og mixed startet mandag kveld mens rytterne i OF700 elite.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.