Fleksibel start og kreative løsninger reddet Offroad Finnmark
Ekstremrittet over Finnmarksvidda ble gjennomført i koronaversjon, selv om Offroad Finnmark måtte avlyse de tradisjonelle distansene OF300 og OF700 på henholdsvis 30 og 70 mil.
Med med fleksibel start over fire ulike dager fordelt på to helger fikk Offroad Finnmark gjennomført det 15 mil lange OF150 innenfor gjeldende smittevernregler. Foto: Jon Vidar Bull
Lesetid: 4 minutter
Da myndighetene i starten av mai gikk ut med meldingen om at det ikke ville bli åpnet for arrangementer med mer enn 200 deltakere før tidligst 1. september, skjønte Offroad Finnmark at de ikke ville kunne gjennomføre de to klassiske distansene i ekstremrittet på Finnmarksvidda, det 30 mil lange OF300 og det 70 mil lange OF700, på forsvarlig vis innenfor de gjeldende restriksjonene.
– Da grensen på 200 deltakere kom, skjønte vi at de lange rittene ikke kom til å la seg gjennomføre. Vi har for eksempel matservering, overnatting, dusj og garderober på de obligatoriske sjekkpunktene, er det vanskelig å overholde avstandsregler. Og på grunn av logistikken rundt dette og andre praktiske forhold, vil det heller ikke fungere med tiltak som fleksibel starttid for å unngå at vi overgår maksgrensa på antall personer på samme sted, forklarer Abrahamsen.
Også det 15 mil lange endagsrittet OF150 i sin ordinære versjon ble skrinlagt. Men for OF150 lanserte arrangøren en alternativ løsning. Rittet ble satt opp med fleksibel start over fire ulike dager fordelt på to helger.
– Deltakerne kunne selv velge hvilken dag de ville sykle, og kunne starte når de ville mellom klokka 0900 og 11. Vi oppfordret også tilskuere til å ikke møte opp ved start og mål, men heller heie på rytterne ute i løypa. Det gjorde at det aldri var mer enn 30-40 personer samlet noe sted i forbindelse med rittet, sier Abrahamsen.
Samtidig var Offroad Finnmark opptatt av at det skulle føles mest mulig som normalt. Derfor var start og mål i Alta sentrum rigget med full arena, målseil og musikk, slik at det likevel skulle være liv og stemning rundt rittet.
Godt mottatt At tilbudet falt i smak hos de 190 deltakerne som fullførte i løpet av de fire dagene, er det heller ingen tvil om.
– Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger fra deltakerne. Folk har jo hatt mange måneder uten noe særlig å delta på, så de var kjempefornøyde selv om konseptet ble litt annerledes i år, sier Abrahamsen.
Han er også imponert over den kreativiteten og velviljen som leverandørene og samarbeidspartnerne har vist.
– Alle har blitt tvunget til å tenke nytt, og vi har bare møtt positive reaksjoner. De som stiller med tidtaking og tracking av deltakerne har hevet seg rundt og kommet med nye tekniske løsninger. Og det er klart dette er ting som vil komme til nytte senere også, sier Abrahamsen.
Kan videreføres Abrahamsen ser heller ikke bort fra at noe av det som ble innført som en kriseløsning i år kan videreføres, uansett koronasituasjon.
– Vi har ikke evaluert ferdig ennå, men vi ser at mange sykler for å gjennomføre, og det er ikke sikkert det passer for alle akkurat den dagen rittet er satt opp. Så det er ikke umulig at vi åpner for å gjennomføre over flere dager også i framtida, men at vi setter opp en konkurranseklasse med en spesifikk starttid, slik at det blir rettferdig i forhold til like forhold, sier han.
– Slik det var nå, var det jo helt ulike forhold de to ritthelgene. Den første helga var det søkkvått og blytungt i løypa, og den andre helga var løypa så tørr og superlettkjørt som det er mulig å bli. Uansett er det greit å ha gjennomført et alternativt opplegg, for vi vet jo ikke hvordan verden kommer til å være framover.
Hva betyr det for dere at dere kunne gjennomføre en form for arrangement til tross for restriksjonene? – Det var veldig viktig for oss at vi fikk gjennomført noe i år, slik at det ikke ble et år helt uten Offroad Finnmark. Det betyr veldig mye for å holde navnet og merkevaren i live, sier Abrahamsen, og forklarer at det var noe de merket i forbindelse med terrorangrepet 22. juli i 2011.
– Tragedien på Utøya skjedde den samme dagen som Offroad Finnmark startet. Da valgte vi å gjennomføre, men tonet alt ned. Vi hadde ikke noe media, og la heller ikke ut noe i sosiale medier. Da hadde vi en markant nedgang i antall deltakere det neste året, i 2012.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.