Folkehelseprisen til Offroad Finnmark

Offroad Finnmarks tiltak for å rekruttere bredt og lokalt har gjort terrengsykling til en folkesport i fylket.

Sist oppdatert: 8. oktober 2019 kl 19.00
Offroad Finnmark ble tildelt Finnmark Fylkeskommunes folkehelsepris 2019. Foto: Steinar Vik
Offroad Finnmark ble tildelt Finnmark Fylkeskommunes folkehelsepris 2019. Foto: Steinar Vik
Lesetid: 3 minutter

– Vi har jobbet aktivt med å rekruttere lokalt og for å få folk ut på sykkel. Nå ser vi at dette har hatt effekt. Vi hadde i år over 170 deltakere fra Alta i Offroad Finnmark, og det er en mangedobling på bare noen få år. Da er det veldig trivelig at det blir lagt merke til. Så det er med stor ydmykhet og en god dose stolthet at vi mottar denne prisen, sier Anders Abrahamsen, som er daglig leder i Offroad Finnmark.

Finnmark Fylkeskommunes folkehelsepris skal stimulere til økt oppmerksomhet og innsats rundt folkehelsearbeid i fylket, og deles ut til personer eller organisasjoner som har gjort en særskilt innsats for folkehelsen i sitt nærmiljø. 

I juryens begrunnelse heter det at: "Offroad Finnmark tildeles prisen fordi de bidrar til at terrengsykling er blitt en folkesport i Finnmark. I tillegg til selve rittet arrangeres det barneritt, og det skapes folkefest rundt arrangementet. Dette er til stor inspirasjon for sykkelmosjonister i og utenfor Finnmark."

Av de tre finalistene til folkehelseprisen var Offroad Finnmark den eneste som gikk direkte på fysisk aktivitet. Rittet har jobbet spesifikt inn mot lokalmiljøet for å få flere til å prøve seg på terrengsykling. 

Finnmark Fylkeskommunes Folkehelsepris ble delt ut første gang i 2012. 

Les også: 
Offroad Finnmark oppretter stifond 

Saken fortsetter under

I 2015 innførte Offroad Finnmark kortdistansen OF150 på 15 mil. Det er denne distansen som først og fremst er blitt rittets folkehelsetiltak. Foto: Alexander R. Evensen
I 2015 innførte Offroad Finnmark kortdistansen OF150 på 15 mil. Det er denne distansen som først og fremst er blitt rittets folkehelsetiltak. Foto: Alexander R. Evensen

Senket terskelen
Abrahamsen tror det er flere grunner til at rottet har lykkes med å øke rekrutteringen lokalt. Offroad Finnmark har gått spesifikt inn for å senke terskelen slik at også folk flest skal kunne delta i rittet, blant annet med å sette opp 150-kilometersdistansen i tillegg til de to klassiske ekstremrittene på 700 og 300 kilometer. Dessuten åpner påmeldingen til rittet nesten et år i forveien. Det tror Abrahamsen er en medvirkende årsak til at de lykkes. 

– Ved å åpne påmeldingen så tidlig, får folk et forpliktende treningsmål. Det er først og fremst 150-kilometeren som er folkehelsedistansen vår. Det er en distanse som er så lang at du må trene systematisk for å klare det, men samtidig ikke så lenger enn at alle kan klare det hvis de legger ned tilstrekkelig innsats. Det vi ser, er at vi klarer å rekruttere alle typer folk og i alle aldersgrupper, sier Abrahamsen. 

Les også: 
Offroad Finnmark utvider med 150-kilometers distanse   
Offroad Finnmark-debutant: – Sprengte komfortsonen 

Videre legger Offroad Finnmark til rette for at de lokale som melder seg på skal lykkes. I fjor inngikk rittet avtaler med den lokale treningskjeden og sportsbutikken om et helhetlig opplegg for de som ikke har syklet så mye før. 

– Det er treningssenteret som har oppfølging av trening og progresjon gjennom vinteren og inn mot rittet, mens vi i Offroad Finnmark bidrar med teknikk, og sportskjeden hjelper deltakerne med det som gjelder utstyr. I år var det 14 personer som var med på dette opplegget og alle fullførte rittet. Det tilbudet viderefører vi i år, sier Abrahamsen. 

Se vår reportasje om Offroad Finnmark: Vidda for alltid 

Interessert i ritt? Her har vi samlet alt om norske ritt og ritt i utlandet, rittresultater, nyhetssaker og rittreportasjer fra rundbane, maraton, enduro og utfor

Publisert 8. oktober 2019 kl 19.00
Sist oppdatert 8. oktober 2019 kl 19.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen