Arrangøren er godt fornøyd med oppslutningen så langt, tatt i betraktning at de 15 mil lange rittene kjøres for første gang i 2016. Samtidig er det rundt 15 lag påmeldt til den lengste distansen OF700.
– 15 lag er like mange lag som vi hadde til start på OF700 i sommer, sier Conny Graumann i Offroad Finnmark, som forventer et annet påmeldingsmønster til de lange lagkonkurransene enn til soloklassene på 15 mil.
– Folk bestemmer seg gjerne tidligere på de lange rittene, for det skal jo mye trening og forberedelser til for å greie distansen, sier hun.
En smak av paradis
Noe av poenget med å opprette en egen soloklasse på 15 mil, var nettopp å gi et tilbud til de som ikke kan legge ned den treningen som skal til for å takle de lange distansene, eller som ikke har en makker å kjøre med, men som likevel har lyst på en smak av villmarken.
Les også: Offroad Finnmark utvider
– Offroad Finnmark er en opplevelse. Men 300km er langt, og 700km er ekstremt. Med OF150 favner vi bredere. Her har du også muligheten til å kjøre alene, mens OF300 og OF700 bare kan kjøres som team. OF150km vil også være åpen som teamklasse for junior på 2- eller 3-mannslag for aldersklassene 16-18, sier Anders Bernhoft, som ambassadør for Offroad Finnmark og en av initiativtakerne til sprintdistansen på 15 mil.
Sykkelforhandleren på Råholt debuterte på vidda i sommer. Han måtte riktignok gi seg og se makkerne Sten-Are Harjo og Geir Lien kjøre inn til seier på lang løype, men han var solgt. Og han vil ha mer. Gjerne i kortversjon.
Les også: Finnmarksvidda – til å grine av
Saken fortsetter under
OF300 har så langt vært den korte løypa i Offroad Finnmark og har krav om minst en makker, men fra neste sommer er det mulig å kjøre OF150 på 15 mil solo. Foto: Steinar Vik
Må få sette seg
Arrangøren forventer mer påmelding til OF150 etter hvert som konkurransen blir mer kjent, både den vanlige soloklassen og fatbike. Nesten 20 deltakere i soloklassen er godt innenfor arrangørens forventninger. De skulle gjerne sett litt flere i fatbike-klassen, men mister ikke nattesøvnen over det foreløpig.
– Det er jo ikke så mange som sykler fatbike aktivt i Norge, men vi regner med at det vil bli flere der etter hvert som det blir mer kjent. Og så lenge det er god interesse for soloklassen, er det ingen problemer å arrangere rittet, sier hun.
Rittledelsen har imidlertid stor tro på fatbikekonseptet på sikt.
– Fatbiken er jo som skapt til å sykle på fjellet gjennom myrer, over steinete ATV spor, opp bratte kneiker, man trenger jo aldri å gå av, sier rittleder Jørund Greibrokk.
– Men det går nok fortere med fulldempet 29…
I helga kjøres en infodag for Offroad Finnmark nettopp hos Bernhoft i The Duke Sport på Råholt. Bernhoft har årets vinnere i OF700 Geir Lien og Sten-Are Harjo, vinnerne av dameklassen i OF300 Camilla Hott og Gunn Hilleren, samt at duellantene Michael Cook (alias Cookie) og André Fjærdingstad Bratli (aka Fjæra) kommer på besøk. Bernhoft inviterer også til shopride i forbindelse med møtet.
Les også: Team Diesel vant OF700
Offroad Finnmark 2016 arrangeres 27. juli til 6. august.
Anders Bernhoft i The Duke Sport på Råholt er ambassadør for Offroad Finnmark og overbevist om at Finnmarksvidda er en opplevelse på fatbike. Foto: Privat