I år syklet Jolma altså den lengste distansen i soloklassen, og knuste den antatt sterkeste konkurrenten, proffrytteren Ramses Bekkenk fra Nederland.
36-åringen fra Porsanger CK passerte Bekkenk sørover mot Kautokeino kommune, etter at nederlenderen hadde kjørt et beinhardt tempo fra Alta over fjellet til Kvænangsbotn og opp en to timer lang klatring med tusen høydemeter.
– Jeg så Bekkenk bare på de høyeste punktene. Men halvannen time før Bidjovagge tok jeg han igjen. På den siste strekningen inn til sjekkpunktet kjørte jeg 15 minutter fra. Da hadde han tydeligvis kjørt hardt og hadde et lavt batterinivå, sa Jolma etter målpasseringen.
Nederlenderen, som tidligere har vunnet OF700 distansen i team-klassen, måtte bryte noen mil senere.
Lokal dominans
Jolmas klubbkollega Evald Lindløkken fra Porsanger CK var neste rytter i mål. Lindløkken var inne drøyt fire timer etter Jolma. En drøy halvtime senere sikret Stig-Ronny Nilsen den siste pallplassen i soloklassen, også han fra Porsanger CK.
Topp 3 menn solo
1. Tor-Espen Jolma, Porsanger CK, 68:20:15
2. Evald Lindløkken, Porsanger CK, 72:29:29
3. Stig-Ronny Nilsen, Porsanger CK, 73:06:57
Fullstendige resultater
I fjor ble Offroad Finnmark OF700 avlyst på grunn av koronapandemien.
Soloklassen i OF700 ble opprettet i 2019. Da var det Martin Støvern og Nina Gässler som vant soloklassene. Støvern var i mål på 62 timer og 49 minutter, mens Gässler var inne på 85 timer og seks minutter.
Gässler stilte til start også i år. Hun ledet lenge rittet, men måtte gi seg etter sjekkpunktet i Kautokeino på grunn av en kneskade. Hun er likevel fortsatt innehaver av flere meritter i det ekstreme rittet: I 2019 ble Gässler første kvinne til å gjennomføre OF700 solo og holder løyperekordholder på distansen for kvinner, samt at Gässler er løyperekordholder for damelag sammen med Linda Treseng.
Årets Offroad Finnmark åpnet sist lørdag med rittets kort-versjon, det 15 mil lange OF150. Der var det lokale ryttere som dominerte både dame- og herreklassene
Nysgjerrig på opplevelsen? Se vår bildereportasje fra Offroad Finnmark
Tre distanser, garantert hardt
Offroad Finnmark er Norges lengste og kanskje hardeste terrengritt. I tillegg til ekstremdistansen på 700 kilometer, byr Offroad Finnmark også på to kortere utgaver: Det 150 kilometer lange OF150 og det 300 kilometer lange OF300. OF150 har kun soloklasser, mens OF300 bare er åpent for lag.
Felles for alle distansene er krevende sykling på ulike underlag av og på sti og myggstikk-garanti.
Alle distansene er GPS-baserte, og traséen er ny hvert år. Det er minimalt med løypemerking og løypevakter utover de obligatoriske sjekkpuntene, og deltakerne er selv ansvarlige for å laste ned løypa og finne fram underveis.
Samfunnsinstitusjon i Nord-Norge
Offroad Finnmark har engasjert seg bredt for å øke interessen for sykling og bærekraftig bruk av naturen.
Rittet ble tildelt Finnmark fylkeskommunes folkehelsepris i 2019, og samme år opprettet Offroad Finnmark et eget stifond som skal sikre bærekraftig utvikling av stisykling i hele Nord-Norge.
Fakta Offroad Finnmark
Hva: Ekstremritt på Finnmarksvidd. Arrangert første gang i 2008, da deltok sju ryttere.
Distanser: 150, 300 og 700 km.
Antall høydemeter OF700: 13.000 meter
Antall høydemeter OF300: 4.400 meter
Antall høydemeter OF150: 2.300 meter
Format: GPS-basert løype, minimalt med løypemerking. Sykles som 2- og 3-mannslag, samt soloklasser i OF700. OF150 er utelukkende soloritt.
Krevende: Regnet som et av verdens hardeste terrengsykkelritt. 12 sjekkpunkt (OF700). Mange av de tradisjonelle fjellstuene benyttes.
Opplevelser: Sykles gjennom Norges eneste skikkelige villmark – Nye traséer hvert år, for å spare naturen og gi deltakerne nye naturopplevelser