FORNØYD: Kjetil Johansen i Offroad Finnmark planlegger neste års sykkelritt med litt mer økonomiske midler enn før. Foto: Offroad FInnmark/Sjur Melsås.
Lesetid: 4 minutter
Terrengsykkel har flere ganger omtalt ulike sykkelprosjekter som har fått støtte fra stiftelsen, gjerne i form av stiprosjekter eller pumptracks.
At et sykkelritt blir tildelt penger er ikke like vanlig.
Kortversjon:
Offroad Finnmark har nylig mottatt en donasjon på 280,000 kr fra Gjensidigestiftelsen.
De har arrangert sykkelritt på Finnmarksvidda siden 2007 og har klart å opprettholde deltakelsen.
Daglig leder, Kjetil Jakobsen, planlegger å bruke pengene på utvikling for barn og ungdom, rekruttering av frivillige og nye tilbud til rekreasjonelle syklister.
Påmeldingen til neste års Offroad Finnmark er åpen, med en 26-27% økning i påmeldinger sammenlignet med samme periode i fjor.
De har introdusert to nye distanser i rittet, OF300 Adventure og OF300 Express
Artikkelen er oppsummert av OpenAi, men kontrollert av Terrengsykkels journalist.
Vis mer
Rittarrangøren har siden 2007 arrangert sykkelritt på Finnmarksvidda, og har klart å holde på deltakernegjennom de siste årene hvor oppslutningen om ritt er lav.
Daglig leder i Offroad Finnmark, Kjetil Johansen, er godt fornøyd og lover at pengene skal bli vel anvendt.
– Vi kommer til å bruke dem på utvikling for barn, ungdom, rektruttering av frivillige og nye tilbud til dem som ikke bruker startnummer på brystet. De som bruker sykkelen som rekreasjon og trim. Og kanskje vi klarer å utvikle et arrangement for bevegelseshemmede eller andre. Veien videre for oss er å inkludere alle. Så har vi et ansvar for å inkludere våre nye landsmenn som kommer, spesielt fra Ukraina, som både har lyst og mulighet til å bidra til de kan bidra med. Det handler rett og slett om å bygge samfunn, sier Johansen.
Påmeldingen til neste års Offroad Finnmark har vært åpen en stund allerede, og Jakobsen melder om god utvikling, og har minst to nyheter å lokke med:
– Akkurat nå opplever vi en påmeldingsøkning på 26-27 prosent i forhold til samme tid i fjor. Og så har vi innført to nye distanser. OF300 har tidligere bare vært for team. Nå har vi innført soloalternativ på OF300, sier Johansen.
De to solo-variantene av OF300-distansen kommer da til å være:
Adventure 300 solo: Man har litt bedre tid , og har med privat support. Har samme tidsfrist for finishertrøyen for de som sykler som lag.
Express: For den som ønsker å konkurrere, og får kun support av arrangøren. Dette er for å sikre mest mulig jevne deltakervilkår, da ikke alle har anledning til å ha med støtteapparat. Express har kortere tidsfrist for å få finishertrøye, her er tidsfristen henholdsvis 24 og 29 timer for herrer og damer.
Johansen er ikke beskjeden på rittets vegne når det kommer til ringvirkninger i samfunnet.
Han mener det er mye av grunnen til at de når får ekstra penger å rutte med.
– Vi satser på frivillige, barn og folkehelseaspektet. Offroad Finnmark er jo egentlig i bunn og grunn et folkehelseprosjekt, og det har ringvirkninger som ikke har kommet så mye fram i lyset. Det er nå en gang sånn at det er voksne som sitter på nøkkelen for hvor aktive neste generasjon skal bli. Man adopterer gjerne det som rollemodellene representerer av verdier og gjøren og laden. Har du aktive personer i nære relasjoner, så vil det ha påvirkningskraft på dem som vokser opp.
– Dette vet vi gjennom studier. Polarisert kan du si at aktive foreldre får du aktive barn. Og motsatt. Hvis vi vet at 7/10 er å regne som den voksen befolkningen mellom 25 og 60, så hvis det fortsetter, så vil det oljefondet forsvinne som dugg for solen når det kommer til helsekostnader, sier Johansen.
Fredag gjorde Tor-Espen Jolma historie da han ble den første til å sykle 1150 kilometer i én rittuke under Offroad Finnmark.
Han peker videre på at mange andre store festivaler og arrangementer trekker mye folk, men ikke nødvendigvis er drivende for aktivitet resten av året.
– Si at vi hadde fått Bruce Springsteen til Alta, så er det ikke alle som drar ut og kjøper gitar dagen etter, for å sette det litt på spissen. Når vi driver med Offroad Finnmark er det jo snakk om helt sinnsvake distanser. Men det betyr også at du må forberede deg. Vi har en aktivitet som aktiviserer folk hver eneste dag. Hvis det aktiviserer hver eneste dag, har det jo smitteeffekt. Det aspektet gjør at jeg tenker at vi er en samfunnsbygger.
Offroad Finnmark arrangeres neste gang 27. juli til 4. august, 2024.
Terrengsykkel tester hvert år de mest spennende nyhetene innen elsykler. I 2024 har vi testet flere av de råeste modellene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.