Offroad Finnmark utvider

Sugen på å kjøre solo over Finnmarksvidda? Eller på fatbike? Neste sommer lanserer OffroadFinnmark en ny 150km-distanse.

Sist oppdatert: 22. august 2015 kl 08.00
OffroadFinnmark lanserer en 15-mils-utgave i 2016, som vil være åpen for fatbikesyklister, solo-ryttere og junior-team. Foto: Venche Jensen/OffroadFinnmark
OffroadFinnmark lanserer en 15-mils-utgave i 2016, som vil være åpen for fatbikesyklister, solo-ryttere og junior-team. Foto: Venche Jensen/OffroadFinnmark
Lesetid: 4 minutter

OFFROAD FINNMARK

  • Sted: Start og mål i Alta

  • Dato: 29. juli til 6. august

  • Helgen 29. til 31. juli er dedikert til OF150

  • OF700 starter tirsdag 2. august

  • OF300 starter torsdag 4. august

  • Påmelding for 2016 åpner 15. oktober

  • Hjemmeside: http://offroadfinnmark.no

Med den nye distansen åpner OffroadFinnmark for en hel rekke nye opplevelser. OF150 får tre klasser: Rittet kan kjøres alene på vanlig terrengsykkel, det blir en ren fatbike-klasse, og rittet åpnes for juniorer.

– Offroad Finnmark er en opplevelse. Men 300km er langt, og 700km er ekstremt. Med OF150 favner vi bredere. Her har du også muligheten til å kjøre alene, mens OF300 og OF700 bare kan kjøres som team. OF150km vil også være åpen som teamklasse for junior på 2- eller 3-mannslag for aldersklassene 16-18, sier Anders Bernhoft.

Sykkelforhandleren på Råholt debuterte på vidda i sommer. Han måtte riktignok gi seg og se makkerne Sten-Are Harjo og Geir Lien kjøre inn til seier på lang løype, men han var solgt. Og han vil ha mer.

Les også: Team Diesel vant OF700 

Mens Bernhoft ventet på at lagkameratene skulle gjøre unna sine 70 mil, fikk han tid til en lang prat med rittledelsen. Bernhoft er nå en del av den eksterne ressursgruppa til OffroadFinnmark og ambassadør for rittet på Østlandet Sammen jobber de med flere endringer i rittet for 2016, og den nye distanse er en av dem. 

Saken fortsetter under

OffroadFinnmark2015 - Claus Jørstad 1400x924
Den nye distansen på 15 mil vil favne bredere enn dagens alternativer på 30 og 70 mil. Foto: Claus Jørstad/OffroadFinnmark

Den nye distansen på 15 mil vil favne bredere enn dagens alternativer på 30 og 70 mil. Foto: Claus Jørstad/OffroadFinnmark

Ekstremt 
– OffroadFinnmark er jo først og fremst opplevelse av villmark, sykling under midnattssol, besøk av fjellstuer og mye mer. Samtidig er det også en konkurranse som går gjennom krevende teknisk terreng og nesten bare fjellsykling, sier Greibrokk, og forklarer at Finnmarksvidda absolutt ikke er en slette.

– OF300 er mye mer kupert enn folk flest tror med nesten 5.000 klatremeter, og OF700 har over 11.000 klatremeter. Begge disse race er krevende, og de krever at man er et team på to eller tre personer, sier han.

Les også: Rotteracet over Finnmarksvidda 

Helt siden rittet ble lansert i 2007 (?) har OffroadFinnmark mottatt henvendelser fra ryttere som ønsker seg en kortere versjon.

– Vi ser at terskelen for å delta på OF300 og OF700 er litt for høy for mange. Både distansen og at det er team-konkurranse gjør at mange mener det blir for komplisert å få til. Mange har skrevet og sagt at de ønsker en kortere distanse, sier Greibrokk.

Nå får de det.

– Noen veldig få av de ekstra tøffe vil kanskje prøve å få med seg «the dobble» - altså både OF150 og OF300 eller OF700. Det blir spennende å se om noen prøver seg på det, sier Greibrokk.

Saken fortsetter under

OF2015 - Steinar Vik 1400x924
Finnmarksvidda er definitivt ikke flat. Foto: Steinar Vik/Offroad Finnmark

Finnmarksvidda er definitivt ikke flat. Foto: Steinar Vik/Offroad Finnmark

Fett på fatbike
– Tanken er å lage det første lange fatbikerittet i Norge på sommerstid, sier Bernhoft, som har sett at fatbike er blitt populært, og han tror et slikt arrangement vil fenge.

Da han la fra forslaget om OF150 fatbike, tente rittledelsen umiddelbart på konseptet.

– Mange har fatbike nå, og de blir stadig bedre å sykle på. Fatbike er ekstremt godt egnet til sykling på fjellet, spesielt for dem som også gjør dette for å sterkt nyte opplevelsen av fjellet, villmarken, midnattssol, fjellstuer og samværet med andre med samme terrenginteresse, sier Greibrokk, som mener Finnmarksvidda er perfekt for et langt ritt på tjukkasen.

– Fatbiken er jo som skapt til å sykle på fjellet gjennom myrer, over steinete ATV spor, opp bratte kneiker, man trenger jo aldri å gå av, sier han.  

– Men det går nok fortere med fulldempet 29…

Saken fortsetter under

Hertugen Noft Fatbike Aug 21-15 Foto Privat 1400x
Anders Bernhoft er overbevist om at tjukkasene vil få det fett over Finnmarksvidda, og er allerede ute og øver. Foto: Privat

Anders Bernhoft er overbevist om at tjukkasene vil få det fett over Finnmarksvidda. Foto: Privat

Les også: Finnmarksvidda – til å grine av 

Ressurssenter på Råholt
OffroadFinnmark ønsker også å få med seg flere folk fra Sør-Norge. Derfor vil Bernhoft kjøre info-møter om rittet framover høsten/vinteren sammen med blant annet Geir Lien, Gunn Hilleren og Camilla Hott (de to som vant dameklassen i OF300) for de som lurer på om de vil være med eller er nysgjerrige på rittet.

– Det er kjempebra og veldig viktig for oss at vi har en aktør i sørnorge som kan hjelpe syklister til å rigge sykkelen klar for skikkelig fjellsykling, dette er ikke grusritt, sier Greibrokk.

– Setevalg, vinkel på stem, ricestyre, bredde på styre… Ja, der er mange ting som man ikke tenker på til vanlige 3-4 timers ritt, sier Greibrokk, og understreker at rittene på vidda krever mye av rytterne.

– OF300 tar cirka et døgn og OF700 tar minst tre døgn i nesten kontinuerlig bevegelse. Før noe slikt vil selv de mest erfarne Norgescupsyklister ha stort utbytte av å snakke med noen som kjenner OffroadFinnmark, sier Greibrokk.

Offroad Finnmark 2015 - Foto Steinar Vik 1400x924
OffroadFinnmark Foto: Steinar Vik/OffroadFinnmark

OffroadFinnmark Foto: Steinar Vik/OffroadFinnmark

Publisert 22. august 2015 kl 08.00
Sist oppdatert 22. august 2015 kl 08.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen