Rotteracet over Finnmarksvidda

I dag starter utøverne på 70-milsrittet over Finnmarksvidda, mens 30-milsrytterne starter torsdag kveld. Det blir en kamp mot klokka, hodet og terrenget.

Sist oppdatert: 28. juli 2015 kl 08.56
Offroad Finnmark starter i dag, og frister med løyper på 700km og 300km for 2-3-mannslag. Foto: Steinar Vik
Offroad Finnmark starter i dag, og frister med løyper på 700km og 300km for 2-3-mannslag. Foto: Steinar Vik
Lesetid: 4 minutter

OFFROAD FINNMARK

- Terrengsykkelritt for 2-3-mannslag over Finnmarksvidda
- Start og mål i Alta
- Arrangeres fra 25. juli til 1. August
- Flere distanser:
25.juli: Familieritt og OF50
28.juli: OF700
30.juli: OF300
- Startlister    
- Hjemmeside 

(Foto: Steinar Vik)
Kvinner og mixlag i OF700 starter i dag klokka 12, mens herrelagene starter klokka 18.00. OF300 starter torsdag kveld. Vinnerlagene i lang løype forventes i mål fra fredag formiddag, mens utøverne i OF300 forventes i mål fra fredag ettermiddag.

Kjemper om ATV til 100.000 kroner
I år skal også sammenlagtpremien deles ut. 4-hjulingen fra Polaris er verdt 100.000 kroner, og det skal deles ut en til beste kvinne og en til beste mann sammenlagt over de siste tre årene.

I dameklassen blir det en kamp mellom Linda Treseng og Gerit Pfuhl, mens blant gutta er det Geir Lien fra Jessheim og tyske Hendrik Heß som ligger best an til å kjøre hjem med ATVen, ettersom vinneren fra 2013 og 2014 Erik Skovgaard fra Danmark ikke er påmeldt i år. Om verken Lien eller Heß kommer til mål, seiler Daniel Boberg Leirbakken opp som neste kandidat. Han sykler imidlertid i OF300, som starter på torsdag.

Lien stiller med to lagkamerater: Sten-Are Harjo fra Team Kjekkas og Anders Bernhoft fra Råholt CK. Sammen er de Team Diesel.

Les også: Ubeskrivelig, rett og slett 

Saken fortsetter under

Per Thomsen-Erik Skovgaard Knudsen - OF700 2014 - Foto Venche Jensen 1400x924
Danskene Per Thomsen og Erik Skovgaard vant OF700 i 2014. Foto: Venche Jensen

Danskene Per Thomsen og Erik Skovgaard vant OF700 i 2014. Foto: Venche Jensen 

Vil bli første dame til å fullføre OF700
Treseng og makkeren Jørn Kandola i Team Rye XP-Merida er både tente og spente foran dagens rittstart på OF700, som går klokka 12 for mix- og dameklassen. Herrene må vente til klokka 18.

– Vi sykler mot et lag som også kjemper om ATV seieren og de har lang erfaring fra OF 700, sier Treseng.

Hun legger ut på Offroad Finnmark for tredje gang, men debuterer på 700-distansen.

– Vi gleder oss masse til å komme i gang nå. Dette har tatt mye fokus de siste ukene, så vi gleder oss til å begynne å trå. Ingen kvinne har tidligere fullført full 700-distanse. Den har blitt kortet inn på grunn av makstider, så jeg håper virkelig vi klarer hele 700. Det er et av flere mål disse dagene, sier hun.

Les også: Slik blir du klar for toppturen

Balansegang
– Vår strategi er å åpne ikke altfor hardt, for vi vet det er langt. På en annen side tror jeg antall timer på sykkelen er like krevende om ikke mer krevende enn farta, så vi ønsker å holde et visst tempo. Og jo mer vi er på sykkelen, desto raskere kommer vi til mål, sier Treseng.

Etter seier to år på rad i den korte løypa vet Treseng mye om hva de kan vente seg.

– Å holde seg selv skadefri og sykkelen i orden tror jeg også er nøkkelen for å vinne dette rittet. Å være i bra form er selvsagt viktig, men når sykkeltid er fra 60-80 timer så sitter nok svært mye i hodet også, sier Treseng.

Les også: Eksotisk på Vidda 

Saken fortsetter under

Linda Treseng- Geir Lien OF 2014 - Steinar Vik 1400x924
Linda Treseng kjørte OF300 i fjor, da med Geir Lien. Begge kjører OF700 i år, men på hvert sitt lag. Foto: Steinar Vik

Linda Treseng kjørte OF300 i fjor, da med Geir Lien. Begge kjører OF700 i år, men på hvert sitt lag. Foto: Steinar Vik

Les også: Landeveis test av vinterhansker

Terrenget setter krav til utstyret
– Det er viktig å ikke undervurdere terrenget her oppe. Det er ikke spesielt teknisk, men det er steiner overalt, så det rister og slår kontinuerlig. Her er det jo viktig at man har valgt riktige dekk og ikke minst med riktig lufttrykk, sier Treseng, som har valgt Maxxis Ikon 2.20.

– Dette er ikke "mudderdekk", og det er en fordel: løypa er i de fleste tilfellene tørr. Selvsagt skal vi over en masse myr, men å sko seg for noen mil med gjørme når resterende 60-65 milene er tørre synes vi blir feil, sier hun, og legger til at de begge kjører på fulldempede 29-tommere.

– Vi snakket med en del lokale ryttere i går: i dette rittet/ terrenget er det 29" FS som gjelder! Til og med 27,5 vil virke for lite her, sier Treseng.

– I tillegg bytter vi til lettere drev foran på et av de obligatoriske 3-timers stoppene for å få litt lettere utveksling etterhvert. Dette er et tips vi har fått fra fjorårsvinner Erik Skovgaard. Det er jo lurt å lære av de beste, sier Treseng, og legger til at årets løype kan bli mer krevende enn tidligere utgaver.

– I år er det flere kilometer som er lagt på steder uten ATV spor eller dyretråkk. Noen av disse områdene kjørte vi gjennom forrige helg, og det er jeg glad for, for disse kan være utfordrende, sier hun.

Les også: Landevei har testet vinterjakker

Publisert 28. juli 2015 kl 08.56
Sist oppdatert 28. juli 2015 kl 08.56

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen