Ubeskrivelig, rett og slett

Rittet er bare en eneste ekstremt lang etappe gjennom urørt natur i midnattssol. Den som har kjørt OffroadFinnmark blir aldri den samme.

Sist oppdatert: 17. september 2014 kl 22.07
UBESKRIVELIG: Erik Skovgaard Knudsen (til høyre) og makker Per Thomsen feiret som seg hør og bør etter over to dager og 70 mil i ødemarken. Foto: Venche Jensen
UBESKRIVELIG: Erik Skovgaard Knudsen (til høyre) og makker Per Thomsen feiret som seg hør og bør etter over to dager og 70 mil i ødemarken. Foto: Venche Jensen
Lesetid: 4 minutter

FAKTA OFFROAD FINNMARK

  • Dato: 28. juli til 1. august 2015, påmelding åpner 15. oktober

  • OF700 går fra Alta via Lakselv og Karasjok til Kautokeino, Masi og tilbake til Alta. Mellom 9000 og 10000 høydemeter. 3 obligatoriske stopp på alle sjekkpunkter, samt tre obligatoriske stopp på minst 3 timer. Sjekkpunkter har mat/drikke, førstehjelp for ryttere og sykler, og mulighet for hvile.

  • OF300 går fra Alta til Suossjarvi sør for Masi og tilbake til Alta.

  • Underlag: kjerreveg, tråkk og sti, samt stiløst terreng

  • Kjøres som 2-3-mannslag

– Jeg kan bare beskrive dette løpet med ett ord: Ubeskrivelig, sier Erik Skovgaard Knudsen.

– Det er et løp jeg finner helt unikt og spesielt, både personlig, kulturelt, naturmessig og sportslig. OffroadFinnmark er på mange måter en totalopplevelse som utfordrer og presser en fysisk, men som gir utrolig mye tilbake mentalt. Jeg vil helt sikkert gjøre det igjen, sier han til terrengsykkel.no.

Dansken ble hekta på OffroadFinnmark etter debuten i 2013, og i år var han tilbake for å forsvare seieren. Riktignok med ny makker: Per Thomsen, som freste inn til andreplass i fjor. Og sammen var de dynamitt: gutta i Racing Vikings halte i land seier på årets utgave av OffroadFinnmark 700, 70 mil over Finnmarksvidda. De klokket til slutt inn på to dager, 9 timer og 50 minutter, over fem timer foran neste lag.

Knudsen og Thomsen forteller at de koste seg spesielt på de siste 135 kilometerne, for de fleste av oss allerede der et ekstremt langt terrengsykkelritt. Til sammenlikning er UltraBirken rundt 120km.

Les også: Landevei har testet vinterjakker

Peiste 30 mil i sprinttempo
I kortversjonen på bare 30 mil var det Rune Høydahl og makker Jon Kristian Svaland som tok med seg vinnertrofeet.

I mål var de to nesten timen foran trioen som jaget dem i starten: Team Multisport Alta/Burfjord/Drammen med Daniel Strand, Daniel Boberg Leirbakken og David Ekroll – gamle kjenninger av Høydahl.

Utstyr på plass
Minimalt med tekniske problemer er nøkkelen til en god opplevelse over Finnmarksvidda. Men hva kreves av utstyr for å stille i Offroad Finnmark? Svaland og Høydahl har riktignok tilgang til det meste, men valgte bevisst å vise at det ikke er nødvendig med det dyreste av alt.

Og duoen sto med stil: De to klokket inn til en solid bestetid på OF300, over en time bedre enn tidligere vinnere. De var inne på 17 timer og 38 minutter, en saftig forbedring av tiden fra tidligere utgaver, og en gjennomsnittsfart på heftige 21km/t når obligatoriske pauser er fratrukket tida.

– Du trenger ikke det verste utstyret for å stille. Vi valgte bombesikre Anthem 27.5-tommers med alu-ramme og XT utstyr, men oppgraderte med American Classic Race-hjul, forteller Høydahl.

Les også: Toppturer i Rondane

Grasrotrekruttering
Det er nettopp munn-til-munn-metoden som er rittets sterkeste rekrutteringskanal. At de deler opplevelsene med sine. OffroadFinnmark ble arrangert for sjette gang i sommer, men har måttet kjempe for livet siden starten.

– Vi drømmer om den dagen når sponsorene kommer løpende til oss, og når rittet blir fulltegnet på et blunk, sier Conny Graumann i OffroadFinnmark.

Slik er det ikke. Det er hard jobbing med markedsføring hele året, og logistikken og løypelegging for neste år starter allerede tidlig på høsten året før.

– De periodene vi må annonsere mye og investere er gjerne den tida der vi har minst til rådighet, forklarer Graumann, den eneste fulltidsansatte i organisasjonen

Etter hvert har det også blitt flere ritt på terminlista.

– Det blir flere og flere ritt her oppe, og Skaidi Xtreme har vært kjempeflinke. Men jeg føler ikke at vi konkurrerer med hverandre. Vi låner frivillige av hverandre, reklamerer for hverandres og deltar i hverandres ritt, sier hun, og legger til at uten de frivillige og lokalsamfunnets støtte ville det vært umulig.

– Du går inn i en boble når rittet går. Det er fest. Hver eneste gang en deltaker kommer i mål er et høydepunkt, sier Graumann.

Les også: Landeveis test av vinterhansker

Har måttet utvide
Det er riktignok ikke OF700 som bærer arrangementet økonomisk, selv om det var det lengste rittet som startet det hele. Ganske kjapt ble OF300 innført, og så langt er det der massene har meldt seg på. I år var det 150 deltakere på OF300, mot 32 på OF700. I tillegg har arrangøren lagt til OF50 for å appellere til mosjonistene.

– På OF50, som er fem mil, er det veldig lite logistikk. De sykler den første sløyfa på de to lange rittene. Det er start i Alta, og der er også første sjekkpunkt for de lange løpene. Det gjør at det blir mer blest rundt rittene lokalt, og folk får en sjanse til å se hva som skjer på et sjekkpunkt, forteller Graumann.

I år introduserte de også OnroadFinnmark, landeveisrittet på 444km, også med start og mål i Alta og nesten 100 deltakere på første forsøk.

– Det er nok der vi får den store mengden deltakere, antyder Graumann. 

Les også: Offpiste på Voss

Publisert 17. september 2014 kl 22.08
Sist oppdatert 17. september 2014 kl 22.07

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen