– Dette blir en litt annen type ritt. Ambisjonen er å kose oss på stier, og er det fine stier og gøy, så er det ikke tida som teller, sier Frode Krüger, som absolutt har satt av tid til rømmegrøten.
– Dette blir mer opplevelse enn når alt fokus bare er på å komme først i mål. Vi gleder oss til å bli med på konseptet med lokalmat og kultur.
Team Kloppa SK Rye Asker Tri består av Erik Baardsgaard fra SK Rye, Frode Krüger fra Kloppa Offroadklubb og Truls Holm fra Asker Tri. I morgen skal de forsere 146km grovkupert terreng sammen med 142 andre stisugne på premiereutgaven av Offroad Valdres.
Men rømmegrøten og distansen er ikke de eneste faktorene som gjør Offroad Valdres annerledes enn typiske norske terrengritt. Ultrarittet har også minimalt med merking og løypevakter, og forventer at rytterne finner veien selv ved hjelp av GPS-sporet som ble sluppet for en uke siden.
Les også: Avduker Offroad Valdres 2.0
Ingen syrefest
Selv om det er tørre forhold i terrenget og mye flytsti, har gutta respekt for distansen. Når rittet er såpass langt og grovt som 146km med 80 prosent av total tidsforbruk på sti, blir det avgjørende å ikke brenne av for mye krutt i starten når beina fortsatt er friske. Der har både Krüger og Baardsgaard gjort seg dyrekjøpte erfaringer med tidligere.
Baardsgaard har kjørt både Offroad Finnmark, UltraBirken og deltatt i Norseman Extreme Triathlon, mens Krüger fikk testet formen på tre etapper av TransPyr i Nord-Spania i juni.
– I TransPyr syklet vi 12-13 mil om dagen med mer høydemeter enn her, og det kostet selv om pulsen ikke var særlig høy. Så et blir nok viktig at vi ikke kjører for mye i nærheten av terskel, sier han.
Saken fortsetter under
Fra løypebefaring i Offroad Valdres på onsdag. Foto: Frank Wøien Mo
Les også: 15 mil fritt for gel og sportsdrikk
Baardsgaard nikker, og legger til at det også blir viktig å ikke gå næringstom.
– Sammenliknet med UltraBirken er jo dette tre-fire mil lenger og tøffere terreng, og selv om det ser ut til å være godt med matstasjoner underveis, gjemmer vi nok en gel nederst i sekken. Det kan komme godt med på innspurten, sier Baardsgaard.
Dessuten får rittet en ny dimensjon når en også må følge GPS-spor for å finne fram i terrenget. Det å følge merkebånd og løypevakter er noe helt annet enn å navigere ruta på egenhånd, sier Baardsgaard. Selv om han har erfaring med GPS-konseptet fra Offroad Finnmark, frykter han at det kan bli fort gjort å bomme på en avkjøring dersom en sitter og dagdrømmer på sykkelen.
– Offroad Finnmark fungerte greit på GPS-spor, men der er det jo ikke særlig mange stikryss. Du følger egentlig bare et ATV-spor i 10 timer. Men her blir det nok annerledes. Vi er enige om at vi alle tre må sette på alarmfunksjonen på GPSen, for da piper det hvis du kjører utenfor GPS-ruta. Med så mye flytsti som det ligger an til her, så er fort gjort at en bare fortsetter å følge på det som ser ut som den naturlige fortsettelsen av flytstien, sier Baardsgaard.
Ser lovende ut
Dagen før dagen melder løypelegger Ole Christian Nymoen om strøkne forhold i terrenget og en værmelding som lover godt før premieren på Sør-Norges første ekspedisjonsritt.
– Vi har syklet gjennom mange av stisegmentene i dag, og det er så flotte forhold i løypa og så lovende værutsikter at vi har mest lyst til å avlyse morgendagens ritt slik at rittledelsen kan sykle traséen sjøl, sier Nymoen.
Han forsikrer imidlertid om at det blir ritt og at alle funksjonærer vil være på plass for å sørge for at rytterne skal få en best mulig opplevelse i rittet.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Løypesjef Ole Christian Nymoen på rekognosering dagen før Offroad Valdres. Foto: Privat