Roar Sollie vant single-klassen i Offroad Valdres Helvegs. I år var første gang arrangøren åpnet den lange distansen for soloryttere. Foto: Ola Morken
Lesetid: 4 minutter
– I dag var en knalldag på setet. Jeg tenkte ikke på de andre i den lange klatringa i starten, men satte en fart som jeg visste jeg kunne klare og det holdt helt inn. Det er digg å tråkke på en slik dag, selv om man selvsagt blir dyktig sliten etter sju timer, sier Roar Sollie etter seieren i det 124 kilometer lange GPS-baserte stisykkelrittet med start og mål i Fagernes.
Offroad Valdres ble arrangert for første gang i 2016 og byr på to distanser: en lang løype på mellom 120 og 150 kilometer og en kort løype på 70 til 75 kilometer, hovedsakelig på sti. I år var første gang ekstremrittet var åpent for soloryttere i lang løype.
– Jeg fikk raskt en luke bakover, og kunne sykle uforstyrret i jevnt driv på stiene. Etter cirka tre mil, ned mot Gomobu og første drikkestasjon, fikk jeg selskap av Ådne Anmarkrud og hans makker, og syklet med dem en stund til de fikk tekniske problemer. Da fortsatte jeg alene. Litt senere kommer Ådne igjen, men jeg kjørte han av mot Brattåsen. Ved Sanderstølen, etter 85 kilometer, hadde jeg tre minutter på Ådne og et kvarter ned til Beitmyren og hans lag. Da skjønte jeg at jeg ville klare seieren, sier Sollie.
I mål var han 13 minutter foran Anmarkrud, og over halvannen time før neste rytter i soloklassen. Han er imidlertid glad han hadde trent på avslutningen på forhånd.
– Det var tungt opp til Gribbe, men derifra til mål nøt jeg innspurten. Den siste nedkjøringen mot Leira var rå, og der har jeg nå bestetid med over fire minutter ned til nestemann, sier Sollie.
Europamestrene vant lagkonkurransen Forhåndsfavorittene med Espen Helgesen, som er nybakt europamester i maraton fra EM Furusjøen Rundt 6. juli, Jan Olav Beitmyren og Ola Østvold vant lagkonkurransen i Offroad Valdres Helvegs. De var inne på 7:31:54.
– Det var tungt og slitsomt, slik det blir når man er det svakeste leddet i et lag. Men det var en helt fantastisk opplevelse. Det var sikkert 90 prosent sti, og den utsikten du fikk oppe på høyfjellet var utrolig. I tillegg var det vanvittig flotte stier, og veldig lite stein så du fikk utrolig bra flyt. Det er virkelig imponerende hva arrangørene har fått til her, sier veteranen i vinnerlaget, Jan Olav Beitmyren.
– Det var en sann nytelse, og en slik tur der du bare glemmer tida. At du da kommer til matstasjoner der de serverer hjemmebakte kaker og hjemmelaget suppe er helt topp. Man skulle hatt bedre tid og fått smakt skikkelig på alt. Dette frister til gjentakelse, sier Beitmyren.
I dameklassen vant Marianne Sandaker, som ble europamester i terrengsykkel maraton for kvinner 45-49 år under EM Furusjøen Rundt 6. juli, og makkeren Marie Waagan. De var i mål på 10:03:55.
Konnerud vant Halvvegs Team Konnerud med Ole Martin Anmarkrud, Ole André Garnvik og Jørgen Botilsrud var raskeste lag i kortversjonen Offroad Valdres Halvvegs på 70 kilometer. De var inne på 4:28:17, over en halv time før Frode Dalen og Christian Garli Dalen i Kjekkas IF/Team Dalen på andreplass. Tor-Eivind Bjørnstad fra Aron SK var raskeste rytter på distansen med tida 4:02:35.
Topp 3 Halvvegs lagkonkurranse 1. Team Konnerud (Ole Martin Anmarkrud, Ole André Garnvik, Jørgen Botilsrud), 4:28:17 2. Kjekkas IF/Team Dalen (Frode Dalen, Christian Garli Dalen), 5:07:38 3. Nils og Helge Halvvegs, (Nils Tore Ekra, Helge G.Ø. Ruud), 5:42:09
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.