Den tredje utgaven av det GPS-baserte ultrarittet med start og mål i Fagernes sist lørdag ble et eventyr i alle sine 154 kilometer.
– Etter tilbakemeldingene fra deltakerne, tror jeg vi klarte å toppe opplevelsen i år også. Løypa fikk supermye skryt, sier rittleder Oddleif Nybakke.
Det var Lars Granberg og makker Odd Erlend Hansen Berg fra Birk Sport Racing som vant lang løype Helvegs, men Vidar Mehl var dagens raskeste fra start til mål på distansen. Mehl mistet imidlertid makkeren Roar Solli underveis, og fikk derfor ikke godkjent tid eller plassering i rittet.
Vidar Mehl var førstemann i mål. Der ventet makker Roar Solli, som ble sjuk halvveis i rittet og måtte bryte. Foto: Ola Morken
Helt nye traséer I 2019 er det imidlertid flere endringer i vente på Offroad Valdres.
– Neste år blir alt nytt av løyper. Det er en del av konseptet selv om mange ba om samme løype. Men etter tre år i samme område, har vi "brukt opp" disse stiene nå, og vil vise deltakerne andre stier med nye utfordringer, sier Nybakke.
Saken fortsetter under
Stier med utfordringer er det nok av i Valdres, men området som har vært brukt til nå skal byttes ut neste år. Foto: Ola Morken
Landet på endelig maksgrense Neste år blir det maks 60 lag på lang løype (Helvegs) og 30 lag på kort løype (Halvegs). Deretter åpner rittet for single ryttere til taket på 200 ryttere totalt er nådd. Utover det, blir det kun gjort justeringer på logistikk og småting, sier Nybakke.
Videre vil løypesjefen Ole Christian Nymoen ta over som rittleder, mens Nybakke fortsetter som arrangementsansvarlig
Se bildene fra dagen på fjellet.
Spent stemning før start. Foto: Ola Morken
Landeveisgutta Erno Kainulainen og Jonas Orset i Green Cycling med lånte sykler for oppgaven. Foto: Ola Morken
Klare til start. Foto: Ola Morken
Oppover og oppover og oppover. Foto: Ola Morken
Oppover. Foto: Ola Morken
Nedover. Foto: Ola Morken
Langt nedover. Foto: Ola Morken
Bratt nedover. Foto: Ola Morken
Påfyll må til og på Gomobu venter skikkelig mat. Foto: Ola Morken
Tid til å slå av en prat er det også mange som har. Foto: Ola Morken
Men man må etter hvert videre. Foto: Ola Morken
Det er fortsatt mye terreng som venter. Foto: Ola Morken
Utsikten er i hvert fall upåklagelig. Foto: Ola Morken
Lappestasjonen er godt besøkt. Foto: Ola Morken
Noen må faktisk lappe. Foto: Ola Morken
Andre lar andre ta jobben. Foto: Ola Morken
ER det blåbær der? Foto: Ola Morken
MÅL! Foto: Ola Morken
Seiersintervju med Lars Granberg. Foto: Ola Morken
Mestringsglede. Foto: Ola Morken
Premier som ikke støver ned. Foto: Ola Morken
Helt støvtørt var det ikke. Foto: Ola Morken
Men det må vente til etter påfyll. Foto: Ola Morken
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.