OFFROAD VALDRES
Hva: Ultraritt for 2-3-mannslag med mal fra Offroad Finnmark
Dato: 23. juli 2016
Start/mål: Fagernes
Distanse: Cirka 150-170km
Profil: 4.000-5.000 høydemeter
Forventet vinnertid: 8-12 timer
– For det første rene jentelaget som melder seg på nå, vil vi donere en sum lik hele startkontingenten til laget til MS-forbundet via Frank Mos kronerulling for MS-forskning, sier rittleder Ole Christian Nymoen.
Offroad Valdres opplever stor interesse for det 15 mil lange ultrarittet som arrangeres for første gang 23.juli. En uke etter at online påmelding formelt åpnet, var rittet halvfullt. Men av de godt over 40 lagene er det bare ett rent jentelag. Det er 36 rene herrelag og seks mixlag, og under 10 prosent av de påmeldte så langt er jenter. Derfor tar Offroad Valdres grep for å få flere jenter i feltet.
Les mer: Sykler 15 mil grovkupert for MS
Frank Mo, som er løypesjef i Valdresrittet, fikk MS for tre år siden, og var den aller første til å melde seg på Offroad Valdres da påmeldinga åpnet i vinter. Han og lagkameratene Steinar Trøen og Vegar Haugrud satser friskt på å samle inn 150.000 kroner til MS-forskning, og ikke minst å vise at det går an å leve godt med MS.
– Målet er ikke å vinne Offroad Valdres, men å vise at ting er mulig, og ikke minst få inn noen kroner til MS-forskning, sier Mo.
Nymoen er imponert over at det aller første laget som meldte seg på til rittet var Frank Mo og kompisene, som sykler til inntekt for MS-forskning. Det plantet idéen om å gi første jentelag mulighet til å gi en sum lik startkontingenten til nettopp Mos prosjekt.
Frank Mo var både overrasket og stolt da han fikk høre om påmeldingsstuntet.
– Ja, det er en skikkelig gladnyhet. Å få "Damenes pris" allerede før start må jo være et meget godt tegn, sier Mo.
Les mer: Ladies tour of Norway
Saken fortsetter under
Frank Mo fikk livet snudd på hodet da han fikk MS for tre år siden. Nå sykler han bokstavlig talt for livet, og for å vise at det er mye som er mulig også med MS: Foto: Valdresrittet
Nytelse før under og etter
Løypa er på 15 mil, både bratt og krevende til tider, men Offroad Valdres skal være mer enn en real utfordring. Det skal være en opplevelse fra start til mål.
Løypa legges gjennom noe av Norges mest spektakulære natur og kulturlandskap. Matstasjonene byr på kortreist lokal stølskost i stedet for barer, gel og sportsdrikke. Og banketten på Fagernes Hotell etter vel gjennomført skal være verd innsatsen i seg sjøl, sier Nymoen.
– Men dette er ikke verre enn at folk flest med rimelig grunnform skal kunne komme seg gjennom løypa med stil og innen sperretida, sier Nymoen.
Les også: Trans-Østerdalen får enda mer sti
Saken fortsetter under
Kommer man til en seterstøl med matservering bør det helst være ekte og lokal vare, mener rittledelsen i Offroad Valdres, som har sørget for kortreist proviant på sjekkpunktene. Foto: Børge Jensen
Les også: Test av Wahoo Kickr Snap
Rappa konseptet fra Offroad Finnmark
– Offroad Valdres blir en blåkopi av Offroad Finnmark i det at løypa blir ikke merket og at det en lagøvelse. Deltakerne laster ned løypesporet og kart på sine GPS-enheter og kjører etter det. Men Offroad Valdres blir en light-utgave i det at vi kommer til å ligge på mellom 150 og 170 kilometer mot Offroad Finnmark på 300 og 700 kilometer. Det er jo mye mer ekstremt enn det vi legger opp til. Derimot vil Offroad Valdres ha vesentlig mer teknisk terreng enn Offroad Finnmark, sier Nymoen.
Og i likhet med Offroad Finnmark blir Offroad Valdres også en lagkonkurranse for der deltakerne kan velge om de vil være to eller tre på laget, men minst to må komme i mål for å få godkjent rittet som fullført.
– Lagkonseptet har vi valgt delvis på grunn av sikkerhet, men også for å gi rittet en sosial profil, sier Nymoen.
Les også: Stjal babyen, vant mora
Les også: Utstyrstester av sykler og utstyr for landeveien
Utfordringer skal det være men ikke verre enn at det lar seg gjennomføre med stil. Foto: Børge Jensen