Stort engasjement da Norges Cykleforbund ba om hjelp

I flere år har interessen for å delta i sykkelritt i Norge falt. Nå vil Norges Cykleforbund ta grep og har bedt om hjelp for å finne årsakene, og den umiddelbare responsen fra norske syklister var stor.

Sist oppdatert: 9. desember 2022 kl 13.31
interesse norske sykkelritt
SØKER SVAR: Forbundet har invitert norske syklister til en spørreundersøkelse for å kartlegge hva de ønsker seg av sykkelritt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 3 minutter

I norsk sykkelsport har det gjennom mange år vært en stor oppslutning rundt sykkelritt, og da gjerne ritt som sorterer i tur- og trim-kategorien.

De senere årene har imidlertid deltakelsen i norske sykkelritt gått ned, og flere av de største rittene har hatt en betydelig nedgang i antall deltakere, mens andre ritt har blitt avlyst på grunn av lave påmeldingstall.

Nå har Norges Cykleforbund lagt ut en undersøkelse, hvor de ønsker tilbakemeldinger fra norske syklister.   

– Formålet med undersøkelsen er å kartlegge hva som er motivasjonen hos utøverne til å være med på sykkelritt. 

Det sier Hege Kristin Moen som er arrangementsansvarlig, og har utformet spørreundersøkelsen som nå går ut til syklistene. Moen sier at responsen har vært over all forventning. 

– Vi ble nesten litt sjokkert over responsen - over 800 har svart så langt. Jeg tenker jo at det er et engasjement der ute. Folk har lyst til å si sin mening og bidra til norsk sykkelsport.

hege kristin moen ncf
VIL HA TILBAKEMELDINGER: Hege Kristin Moen i NCF har utformet spørreundersøkelsen, som nå har fått bra respons i det norske sykkelmiljøet. Foto: NCF.

Resultatene av undersøkelsen vil bli delt med arrangører og klubber når det er inne i begynnelsen av 2023, sier Moen. Forbundet har allerede arrangert et digitalt seminar med tur- og trimritt-arrangører.

Spørreundersøkelsen finner du her.

– Kan ikke gjemme oss bak det

– Det er ganske sammensatt - men observasjonen vår er at interessen for sykling er stor, men at interessen for arrangement er mindre. Tallene våre viser at det er relativt lik medlemsmasse i klubbene, men at det er lavere deltakelse i ritt. Tanken bak undersøkelsen er å få et bedre blikk på hva folk faktisk ønsker når de deltar, slik at arrangementene kan tilpasses. 

Det sier Thomas Dahlsrud, som er Sportskoordinator i Norges Cykleforbund. Pandemien har blitt brukt som årsak for mye - også nedgangen i sykkelritt. Men Dahlsrud mener det er mer: 

– Ja, det har vært en nedgang under pandemien, men vi kan ikke gjemme oss bare bak det. Nedgangen begynte før pandemien kom. 

Dahlsrud er glad for tilbakemeldingene fra utøverne, og åpner for flere.

– Vi ønsker oss innspill, så vi kan tilpasse oss. Jeg opplever at vi i forbundet er mer og mer tilgjengelig. Vi har alltid ønsket oss tilbakemeldinger, både positive og negative. 

Temaet diskuteres også på forumet - delta her.

thomas dahlrud ncf
SAMMENSATT BILDE: Thomas Dahlsrud mener grunnen til lav ritt-deltakelse kan ha flere årsaker - ikke bare pandemien som satte sitt preg på alle idrettsarrangementer i Norge over lengre tid. Foto: NCF.

– Hva er konsekvensen av den synkende interessen? 

– Jeg er veldig opptatt av det psykososiale - at man skal komme seg ut og gjøre noe gøy. Og sykling er jo et verktøy for det. Og for sykkelsporten generelt, så er man avhengig av en god spredning av ritt. De små rittene rekrutterer og inspirerer til større ritt, så vi må stå sammen om de små også. Den største konsekvensen er den økonomiske flyten i sykkelsporten generelt.  

Selv om interessen for ritt blant mosjonister og den store bredden har avtatt, påpeker Dahlsrud at det står bra til med toppidretten. 

– Der ser vi at vi rekrutterer godt, og vi holder veldig høyt sportslig nivå, med flere gode internasjonale ryttere. Så det det er ikke nødvendigvis slik at alt henger sammen, sier Dahlsrud. 

Dahlsrud peker også på at en annen interesse har økt.

– Vi har fått stadig flere henvendelser fra syklister som skal sykle ritt i utlandet, om hvordan det fungerer. Dette er gjerne erfarne syklister, som vil sykle sykkelritt som gir opplevelser, og som kanskje ikke nødvendigvis sykler ritt i Norge. Og vi ser jo også at ritt som Offroad Finnmark og Offroad Valdres har trofaste tilhengere.

Publisert 8. desember 2022 kl 15.06
Sist oppdatert 9. desember 2022 kl 13.31

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen