Tradisjonen tro blir det Deør Challenge også i år, og målet var å få til en løype som også er tilgjengelig for arrangementets hedersgjest og mangeårig ildsjel Brynjar Gulliksen.
Arild Vegstø, som er en av initiativtakerne til Deør Challenge, brukte derfor helga til å se på alternative løyper som også Gulliksen kan komme til og landet på Brevik.
– Brynjar ønsker at vi kjører rittet som før i Deør, men vi vil jo så gjerne ha ham med på arrangementsdagen. Dessuten er Lars Frigård md å arrangere, og da var det jo på sin plass å trekke "Fastride'n" back to the roots. Derfor blir årets ritt arrangert ved vanntårnet på Store Brevik. Her kommer Brynjar seg helt frem med bil og han kan få med seg litt av stemningen, sier Vegstø.
– Årets løype blir ikke så lang, men særdeles publikumsvennlig og nok av tekniske elementer som kommer til å øke adrenalin nivået hos både deltaker og publikum, sier han.
Det fristes med premier til alle, og fire klasser i lang løype: Menn og kvinner 11-16 år, og menn og kvinner 17 og eldre.
Saken fortsetter under
Brynjar Gulliksen under Deør Challenge 2014. Foto: Lars Ulvestad
Oktobertradisjon siden 2010
Vegstø kom med ideen om å arrangere et stisykkelritt med mye fart og fres i 2010, og dermed var Deør Challenge født. Siden har han arrangert rittet med hjelp fra “stiklanen” i Son.
Men mest av alt er rittet en sykkelfest for de stifrelste, og kjøres etter samme mal som de foregående årene, med hovedfokus på artige løyper og sosialt opplegg for alle uansett ambisjoner og nivå.
Rittet er lagt opp som en fastride-løype, smekkfull av snadder, og er en konkurranseform som skal gi ryttere og publikum et lite kick. Idealtid per runde avhenger av hvilke stier som benyttes.
Videre skal Deør Challenge være et lavterskeltilbud, og et sosialt arrangement uten press på resultater og prestasjoner. Rittet starter klokka 12, med løypebesiktigelse fra klokka 10.
Rittet er gratis for barn fra seks til 10 år, men koster 100 kroner for deltakere fra 11 år.
– Kiosken er som vanlig i utgangspunktet er 100 prosent gratis, men vi setter frem et glass der man kan hive oppi en slant om man absolutt føler for det, sier han.
Saken fortsetter under
Formatet er fastride og løypa er ikke så lang, men utfordringer har den nok av. Foto: Stig Kristiansen
Moro med mening
Deør Challenge startet som et nullkostarrangement, der alt var gratis helt ned til kaffe og pølser, nettopp for at alle skal kunne være med og uten kjøpepress. I 2012 mistet sykkelmiljøet i Son et aktivt og engasjert medlem, så da Deør Challenge gikk av stabelen i 2013 oppfordret arrangørene om donasjon for kaffe og kaker. Det slo til over all forventning.
I 2014 fikk stimiljøet i Son flere dårlige nyheter. Brynjar Gulliksen hadde fått diagnosen ALS for x år siden, og da ice-bucket-farsotten gikk verden rundt i 2014, bestemte Vegstø seg for at alle innkomne midler i forbindelse med sesongavslutningsrittet i Deør-skogen skulle doneres til forskning på ALS.
Les også: Rørende oppslutning for ALS
Saken fortsetter under
Til ære for Brynjar Gulliksen og Lars Frigård i Stiklanen i Son kjøres årets utgave av oktoberfesten Deør Challenge ved vanntårnet på Store Brevik. Her fra Ice Bucket Challenge 2014 der Thomas Hebæk (til venstre) og Arild Vegstø lot seg friste av isbøtta. Foto: Lars Ulvestad
I fjor høst sendte Gulliksen stafettpinnen videre, og da var det Team Jacob i Son som fikk inntektene fra rittet.
– Jakob var en liten gutt her i området som døde av hjernekreft så altfor tidlig. Da ble Team Jakob etablert som et minnefond for Jakob, og de jobber for å skaffe penger til barnekreftforskning i samarbeid med Kreftforeningen, forklarer Vegstø.
Les også: 35.000 kroner til barnekreftforskning
I år er det Soon CK som skal tilgodeses overskuddet, og midlene skal øremerkes stibygging, forteller Vegstø.
– Vi har bestemt at årets overskudd skal gå til å utbedre stiene i området rundt Son. Tidligere år har vi donert ikke bare litt, men veldig mye penger til særdeles gode formål, noe vi setter utrolig stor pris på. Pengene blir overført til Soon CK, som er en registrert klubb. Her blir pengene øremerket til arbeid med å utbedre og oppgradere stinettet i Son. Det innebærer rydding, klopping, broer og alt etter avtale og dialog med grunneierne, sier Vegstø.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Atle Stubberud kjørte løypa på fatbike i fjor. Foto: Stig Kristiansen