– Menn i 40-åra er de verste, sier rundbanesyklist Sylvi Sommer lattermildt til Terrengsykkel.
Vi må snakke om noe. Forbipassering i ritt. Det er nemlig ikke så greit for alle. Det er i alles interesse at forbipasseringer i ritt foregår uten kluss og tryn. Både den som skal sykle forbi og den som skal forbisykles har et visst ansvar for at ting går ordentlig for seg, men hovedansvaret ligger hos den som kommer bakfra.
Så skal du flytte deg, sperre, stoppe opp, hilse, takke..? Det finnes det gode og dårlige metoder å passere eller blir passert. De får du vite litt mer om i denne episoden.
Vi kan dele det inn i to mulige kategorier av forbikjøringer. Du har den forbikjøringen som skjer når du skal sykle forbi noen du konkurrerer mot, altså at dere er i samme klasse og kjemper om samme mål og plassering. Så har vi den andre, hvor du tar igjen en klasse som sykler litt saktere, med en rund for eksempel, i et kortere rundbaneritt, eller i et maratonritt, hvor du tar igjen en klasse som har starta foran deg. Da er det en litt annen kutyme for hvordan du skal gjennomføre forbikjøringen.
– For det første så bør man si ifra hvilken side man kommer på, klart og tydelig og i god tid. Det hjelper ingenting å være aggressiv og stresse forbi, sier rundbanerytter Torjus Bern Hansen.
– Når jeg blir tatt igjen så synes jeg at de skal si «hei, Marit, nå kommer jeg på høyre!»
En som ønsker å sykle forbi bør si i fra i god tid. Bestemme seg for hvilken side den ønsker å sykle forbi på og vente til det er klart. Den som ønsker å sykle forbi bør heller rope hva han/hun ønsker å gjøre, snarere enn å be den som blir forbikjørt om å gjøre noe.
Altså: – Jeg kommer på høyre! er vesentlig bedre enn – Hold høyre!
– Når det er to syklister som kniver om den samme plasseringa i ritt og man vil forbi, ja, da er det meste lov, mener Terrengsykkels Øyvind Aas.
Ole Hem har samme oppfatning.
– Er det noen som er i konkurranse med deg, så gjelder det å gjøre det så vanskelig som mulig for dem å passere deg. Skal man forbi dem, så må man gjerne ta litt ekstra fart bakfra, så du faktisk klarer å presse deg fram.
Men: Det er mulig å si hvilken side du vil passere på, for å gjøre det enklest mulig, så man unngår å krasje og tryne. Hvis du har punktert tidlig i et ritt, og har mye større fart enn mange av konkurrentene dine som da havnet foran deg, og som du nå skal ta igjen, så er det sånn at de kanskje plikter å gi litt plass. Samtidig er det ikke så lett for dem å vite at du har punktert. Uansett gjelder det samme: rop hvilken side du kommer på, og smett forbi ved første mulighet.
Prøv å unngå dette i en forbikjøring:
Å gi den foran kommando om hvilken side hen skal holde
Kroppskontakt
Å ligge helt oppi rumpa til den foran og presse. Det kan skape farlige situasjoner om den foran går på tryne.
Å smette inn for tidlig etter passeringen
Saktere syklende bør ta høyde for at den som ønsker å sykle forbi mestrer situasjonen bedre enn man kanskje tror, samt at forskjellen i fart ofte er større enn man forventer. Blir du tatt igjen av lederne i eliteklassen kan du regne med at de holder mye større fart enn deg, overalt. Gi derfor plass så godt kan. Hvis lederen i eliteklassen har brukt lang tid på å opparbeide seg en luke bakover vil hvert sekund tapt føles bittert. Det samme vil kunne gjelde for de som følger etter, og de fremste i aldersklassene.
Se filmen for konkrete varianter.
I mindre seriøse ritt kan man godt ta hensyn til at mange rytter har lite erfaring.
– Spør om du kan komme forbi, varsle hvor du kommer og si takk i passeringen, så er det bedre for alle, avrunder Aas.
Se alle episodene av Rittklar her.
RITTKLAR
Det er mye tid og frustrasjon å spare i forkant av, under og etter konkurranser. Rittklar gir råd til ambisiøse syklister, enten de er nybegynnere eller på elitenivå. Serien tar for seg temaer som trening, teknikk, reparasjoner og forberedelser til ritt.