Med mindre hull, så kan det være at guffen du brukte til å sette opp slangeløst tetter hullet i dekket av seg selv. Men i tilfelle ikke, så må du kunne fikse det.
Det finnes forskjellige kit til reparasjon av slangeløse dekk. Du kan bruke kit beregnet på motorsykler, kjøpt på bilrekvisita, eller du kan bruke kit som er spesialtilpasset sykkelbruk.
Øyvind Aas bruker et kit som er festet inni styret som styrepropper. Denne løsningen er super – da har du alltid redningen tilgjengelig. Kitet består av en nål med en "gummiorm" og en syl.
Fremgangsmåte: Reparasjon av slangeløse dekk
Sylen bruker du til å raspe opp hullet, så det blir passe stort og rundt og fint.
Så tar du nåla med gummiormen, og presser denne gjennom hullet.
Dra nåla ut igjen, gummiormen blir da værende i dekket.
Limet på utsiden av gummiormen tetter dekket, i kombinasjon med guffen som allerede er inni dekket.
De restene av gummiormen som henger på utsiden av dekker, kan du enten la være til du kommer hjem eller klippe av med en tang, e.l.
Har du mista mye luft mens du har gjort reparasjonen, så må du selvfølgelig pumpe opp dekket igjen. Enten med en minipumpe eller en gasspatron.
Det å lappe dekket med en gummiorm er ingen permanent løsning, dekket har fremdeles en skade. Men det skal tåle en del sykling. Dersom du er i et etapperitt og får en punktering allerede første dagen, så kan du likevel klare å gjennomføre mange dager med gummipropp i dekket.
Se alle episodene av Rittklar her
RITTKLAR
Det er mye tid og frustrasjon å spare i forkant av, under og etter konkurranser. Rittklar gir råd til ambisiøse syklister, enten de er nybegynnere eller på elitenivå. Serien tar for seg temaer som trening, teknikk, reparasjoner og forberedelser til ritt.