Velg rett drev foran!

Visste du at 1x11-drivverk ofte er et problematisk kompromiss? Terrengsykkels Øyvind Aas hjelper deg å finne en løsning.

Sist oppdatert: 30. april 2019 kl 07.00
DREVEN TYPE: Hvilket drev skal du velge? Det kan hende du trenger flere, om syklingen din varierer mye i hastighet. Foto: Christian Nerdrum
DREVEN TYPE: Hvilket drev skal du velge? Det kan hende du trenger flere, om syklingen din varierer mye i hastighet. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 3 minutter

Filmen ligger lenger ned i saken

Stort sett er det oppsider ved å kvitte seg med ett av drevene foran, med en renere cockpit, lavere vekt, mindre skrangling og større presisjon i girene. Men med bare 11 gir kan det være utfordrende å finne akkurat rett utveksling til den syklingen du driver med. Ikke minst til det rittet du skal delta på. Kanskje er det ikke bare ett drev som passer for deg, om du sykler både tekniske ritt som Terrengsykkelrittet eller raske Birken-ritt.

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen