ENGASJERT: Rune Høydahl var selv en av de beste terrengsyklistene i verden. Nå ser han med uro på den økonomiske situasjonen til Norges Cykleforbund. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 5 minutter
Norges Cykleforbund (NCF) står overfor et krevende år, med store økonomiske utfordringer. Dette har gitt konkrete konsekvenser på flere nivåer, blant annet at tilbudet hos landslaget må nedskaleres kraftig.
Rune Høydahl var blant verdens aller beste i sin proffkarriere, og har selv en sønn som nå er plukket opp av et profflag. Han ser med bekymring på det som nå utspiller seg.
– For det første, så er jeg ikke overrasket. Jeg har jo fulgt situasjonen godt de siste åra, sier Høydahl til Terrengsykkel.
– Hvorfor er du ikke overrasket?
– Det er nok en blanding av flere ting. Det har jo vært tøffe tider etter pandemien med å skaffe sponsorer, og så har du kostnader som har gått til himmels. Det å drive et landslag går jo mye på økonomi. Skal du ut og reise kan du ikke kjøpe flybilletter uten penger. Jeg har satt meg litt inn i situasjonen til forbundet, og har hatt grei dialog med Eddy.
– For det andre, så er jo det hele veldig, veldig trist. Og særlig nå som vi har mange hardt satsende unge utøvere. Det er lenge siden Norge har hatt en så bra unge ryttere på terreng-siden. Det er veldig, veldig trist at de ikke blir fulgt opp bedre.
Han tenker spesielt på den internasjonale matchingen, som han mener er avgjørende for videre utvikling og erfaring.
– Men finnes det ikke penger så finnes det ikke penger. Da må man tenke annerledes, og jeg mener at landslaget da bør kunne tilby samlinger her hjemme på berget, som ikke behøver å koste mye for å motivere de videre til det forhåpentligvis blir bedre tider.
Landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter står overfor sitt tøffeste år – med knappe midler og OL i sikte, er situasjonen alvorlig.
Talentboom
De siste årene har det vært en positiv utvikling i norsk terrengsykling, hvor det har kommet opp stadig flere talenter, og flere av disse har oppnådd proffkontrakter, som foreksempel Erik Hægstad, Ingrid Sofie Jacobsen og Ole Sigurd Rekdahl.
I 2024-sesongen vil midlene som finnes til rådighet, bli prioritert inn mot OL.
Høydahl mener at det framover må brukes mer ressurser på de yngre aldersklassene.
– Jeg skjønner dette med OL i år. Men så er det dette med spissinga - skal man bare satse på de aller beste? Jeg tror at nå som det nesten ikke finnes penger, må vi bruke dem på en annen måte. Bruke dem på rekruttering, og løfte særlig junior og u23-klassene. Jeg mener det er helt feil å bruke penger på ryttere som har passert 23 år. Hvis de ikke har kommet seg på et lag innen de er 23 år - sorry, men da er det ikke forbundet sitt ansvar å prioritere dem. Da må de nesten klare seg selv, eller finne på noe annet.
– Du har selv en rytter som er på junior-nivå, hvor mye spiller det inn her?
– Jonas går opp i u23-klassen nå og vil i hovedsak satse landevei de neste årene på utviklingslaget til Visma-Lease a Bike. Men jeg legger ikke skjul på at jeg de siste 10-12 årene gjennom junior sin satsning har vært på ganske mange sykkelritt og er kanskje mer engasjert nå en da jeg holdt på selv. Og tross junior sin overgang til tynne hjul er det terrengsykling jeg brenner for, da jeg ser hvor viktig denne grenen er for rekruttering.
– Hvem tenker du rammes hardest?
– Vi har et OL, vi har kjørt løpet mot det, det er greit. Og jeg håper Knut [Røhme], som kanskje ligger best an, kan få til et bra ritt der. Det hadde betydde mye. Men så håper jeg også at økonomien for 2025 kan bedre seg, og at forbundet og landslagsledelsen kan se på en helt ny måte å jobbe på. Bygge opp mer rundt grasrota, og lage gode samlinger hvor det satses på juniorer og u23-klassene slik at det gir gode signaler til de yngre rytterne.
– Vanvittig potensial
Høydahl er overbevist om at terrengsykling kommer til å fortsette å vokse i Norge. Det mener han er to grunner til.
– Det har aldri blitt brukt så mye penger på sykkel i Norge som de siste ti årene. Det er brukt hundrevis av millioner på fantastiske løyper rundt omkring, så vi har et vanvittig potensial. Se hva Trysil har satt i gang. Nå må bare store byer som Oslo begynne å få opp parker der folk bor. Vi har et vanvittig potensial til å få enda flere til å sykle, sier Høydahl – og fortsetter:
– Det andre er at du ser hvor avhengig landeveissporten er av terrengsykling. Mange av rytterne er kommet inn i sykling via terrenget. Så sånn sett er jeg mer bekymret for landveissyklinga, egentlig. Terrengsykkel- og landeveismiljøene må spille mye mer på lag. Landeveismiljøet må være ydmyk og se at de trenger rekruttering fra terrengsykling, og så må terrengsyklistene være ydmyke og se at landeveissykling er større business, og at mange av de beste syklistene kommer til å gå over til landeveien. Så jeg er ikke bekymra for sporten i det hele tatt.
Tross problemene håper mange at velodromen skal gi norsk sykkelsport og rekrutteringen et stort løft.
Høydahl er på sin side svært usikker.
– Det er vel og bra med to velodromer i Norge, og den nye velodromen i Asker ser flott ut, men hvor mye det kommer til å gjøre for rekrutteringen til sykkelsporten ... Jeg tror ikke det redder sykkel-Norge. Stier for terrengsykling kan du bygge nesten hvor som helst uten store kostnader og en terrengsykkel er noe mange har.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.