VIL SNU TRENDEN: Generalsekretær Eystein Stokstad i Norges Cykleforbund er opptatt av å snu trenden med synkende rittdeltakelse og aktivitet i Norge. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 4 minutter
OSLO: Det var et litt dystert bakteppe da Norges Cykleforbund samlet både sykkeldistributører, rittarrangører og media tirsdag. For de siste årene har det vært en negativ trend i norsk sykkelsport.
– Vi ser at vi har nedgang i lisenser. Vi ser at vi har nedgang i aktivitetstall. Vi ser at vi har nedgang på deltakere på ritt. Og klart, da er det vår jobb å gjøre noen tiltak for å prøve å løse det. Men sykkelforbundet har ikke sjans til å snu en nasjonal trend helt alene. Et av de tiltakene som vi har gjort i dag er at vi samler hele sykkelbransjen, sier Eystein Stokstad som er generalsekretær i NCF (Norges Cykleforbund).
Tidligere har Terrengsykkel skrevet om at både de største rittene som Birkebeinerrittet og Grenserittet har slitt, men også noen av de mindre aktørene. Det har vært pekt på flere årsaker:
Forandring i trender for hvilke aktiviteter folk driver med
Pandemi
Pris, tidsbruk og logistikk
Ett svar stakk seg ut
Den siste tiden har NCF gjennomført spørreundersøkelser både mot rittdeltakere og arrangører for å kartlegge interessene og hva som skal til.
Under møtet ble det blant annet gjennomført diskusjonsrunder for ulike tiltak for å gjøre det mer attraktivt å delta i sykkelritt, og øke både aktivitetsnivået og rekrutteringen til sykling. NCF fikk flere innspill.
– Jeg må se på møtereferatet og oppsummere litt, men for meg er opplevelser en tematikk som har gått igjen mye i dag, sier Stokstad – og fortsetter:
– Og så er det litt tvil om hvor viktig tid og konkurranseaspektet er. Noen mener at det er viktig, andre mener at det er ødeleggende. Og så er det klart at vi ser en felles bekymring rundt prisvekst, og at pris kan være en hemmende faktor for mye av det som skjer.
Opplevelser er også én av tingene syklister Terrengsykkel har snakket med, har trukket frem som avgjørende for om de deltar på rittene eller ikke.
Birken-veteran Terje Holm, som i fjor høst syklet Birken for 29. gang, trakk blant annet frem dette i intervju med oss.
– Men jeg tror kundegruppa gjerne hadde sett at arrangementet og rittet utviklet seg. Jeg tror mange føler at andre arrangement gir dem andre opplevelser som er mer ålreit, fortalte han før fjorårets utgave.
Må få med nye syklister
Når mosjonsrittene var i sine glansdager, ble disse ofte et treningsmål for mange syklister, som kom tilbake år etter år. Daglig leder i Birken, Eirik Torbjørnsen, var en av dem som fremhevet at det ligger en jobb i å få med nye syklister til rittene, noe Stokstad stiller seg bak.
– Det er klart at når det går ned blir man veldig usikker på om man skal stå i konseptene sine, eller om man skal lage nye konsepter. Det er ofte en vanskelig debatt når man har en sånn utvikling som man har nå. Det at det går ned betyr jo nødvendigvis ikke at det er noe galt med konseptet. Og klart, hvis man går for mye bort fra konseptet så kan det jo ødelegge mer også. Så jeg opplever vel at man er veldig usikker på om konseptene som ligger der er de riktige, sier Stokstad.
– Men jeg tror nok Birken er inne på noe sentralt. Og det går jo på det her med å skaffe nye syklister hvis de skal kunne lykkes med å opprettholde antallene sine. Så det at man klarer å kommunisere utover de som er eksisterende syklister i dag, det tror jeg kanskje er mye av nøkkelen her, sier Stokstad.
Ikke helsvart
Det har vært nedgang i både antall solgte lisenser, og påmelding til ritt siden 2015. Men Stokstad peker på at i 2019 så man antydning til oppgang, rett før pandemien.
– Målet vårt er jo at vi klarer å snu dette her nå i etterkant av en pandemi. Både vi og Birken så at det lå an til en endring og en vekst i 2019. Så man var egentlig på en riktig retning før pandemien, og så falt tallene dramatisk. Og nå er vi i en sånn post-COVID-fase der vi må prøve å få folk til å komme tilbake til rittene. Vi må få aktivisert folk igjen, og denne oppgaven er blytung. For nå skal vi både aktivisere de som har deltatt før og som har sluttet, og vi skal aktivisere nye. Og det der er en kjempeutfordring nå. Det er det vi må løse, sier Stokstad.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.