Det rundbaneinspirerte terrengrittet Våryr vil tidoble deltakerantallet fra 90 til 900. Foto: Pål A Wilhelmsen
Lesetid: 3 minutter
Mens mange ritt legges ned, satser Våryr på å øke fra 90 til 900 deltakere.
– Vi merker at mange ritt legges ned. Det går utrolig mye rykter i miljøet, og mange er frustrerte. Det er mange som kontakter oss og lurer på om vi fortsatt arrangerer. Vi har fått påmeldinger fra folk i Kristiansand, Voss og Bærum allerede, sier Morten Vinnstad.
Han er rittleder for Våryr som arrangeres i Skien 28. april, og synes det er synd at så mange ritt nå avlyses.
– Det er jo arrangementer som har holdt på i mange år, og som mange er glade i, sier Vinnstad.
Ikke avhengig av løypevakter Vinnstad skjønner at mange arrangører fortviler over de nye reglene om krav til opplæring av løypevakter, spesielt når det gjelder terrengsykkelritt. For Våryr er situasjonen helt annerledes.
– Vi arrangerer hele rittet vårt på rene sykkelstier inne i skogen på et lukket anlegg, uten noen form for trafikkert vei eller skogsbilvei. Da omgår vi hele det nye regelverket. Teoretisk kunne vi kjørt hele rittet uten vakter, men vi velger å ha godt med funksjonærer i løypa likevel. Men disse skal ikke stoppe trafikk av noe slag, så de trenger ikke en gang det begrensede kurset, forklarer Vinnstad.
Med de nye kravene til løypevakter tror Vinnstad at det etter hvert vil komme flere ritt med liknende format som Våryr.
Saken fortsetter under
Våryr arrangeres på lukket bane og unngår dermed de nye kravene til løypevakter. Foto: Pål A. Wilhelmsen
Vil skape sykkelfest Våryr arrangeres på sykkelstiene i Skien Fritidspark, og årets utgave er det femte i rekka. I fjor var det 90 deltakere, i år har arrangørklubben åpnet påmeldingen for opp til 900 ryttere.
– Tidligere har vi holdt dette som et lokalt arrangement og ikke markedsført det så aggressivt utenfor miljøet her. Men i fjor bestemte vi oss for å satse hardere, så nå går vi bredt ut. Vi regner ikke med at det kommer 900 i år, men hadde vi fått 300 ville det vært helt fantastisk, sier Vinnstad.
Rittet arrangeres etter samme format som tidligere. Traséen består utelukkende av sti og terreng, men med noen utbedringer i løypa for å gi enda mer flyt. Deltakerne kan velge to runder og totalt 10 kilometer eller fire runder og totalt 20 kilometer. I tillegg blir det rekruttritt på en runde for utøvere fra 12 til 16 år, og barneritt i egen løype i fritidsparken.
– Vi vil lage en skikkelig terrengfest for både barn og ungdom og voksne, der det skjer noe hele dagen. Derfor kjører vi det korte rittet med to runder tidlig på dagen, rekruttrittet midt på dagen og hovedrittet med fire runder på slutten av dagen.
I år er rittet også første del av rundbanecupen TeVeBu-cup, som består av rundt åtte ritt i Telemark, Vestfold og Buskerud. Videre tilbyr Sportsjentene egen gjennomkjøring av løypa og teknikkurs for jenter to uker før rittet. Vinnstad håper det også vil bidra til å trekke noen ryttere.
– Vi tror det er et marked for slike typer ritt, og at det vil komme flere slike framover med de nye reglene for opplæring av vakter. Dessuten velger vi å holde påmeldingsavgiften lav, vi har enkel logistikk med start og mål på samme sted.
Våryr håper på flere jenter og har derfor eget opplegg med Sportsjentene om gjennomkjøring og teknikk i forkant av rittet. Foto: Kjetil Haugersveen
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.