Aprilsnarr i Terrengsykkelrittet

Terrengsykkelrittet samarbeider fortsatt med kommunen, men gruslegging og lysløype står heldigvis ikke på agendaen. Terrengsyklistene kan fortsatt glede seg over Østmarkas stier.

Sist oppdatert: 1. april 2011 kl 16.20
MINDRE GJØRME: Foran årets Terrengsykkelritt blir løypa utbedret med kommunefinansiert grus. Foto: Vegard Breie.
MINDRE GJØRME: Foran årets Terrengsykkelritt blir løypa utbedret med kommunefinansiert grus. Foto: Vegard Breie.
Lesetid: 3 minutter

Tekst: Henrik Alpers

Aprilsnarr!

Terrengsykkelrittet ble offer for årets aprilspøk, og både kommunen og Mesta ble involvert. Det er bare å puste lettet ut, Terrengsykkelrittet vil fremdeles være Norges mest tekniske ritt.

– Dette er gledelige nyheter for oss i Terrengsykkelrittet, sier initiativtager til rittet, Øyvind Aas

– Kommunen har tatt initiativet til å gruslegge hele stipartiet over Gardfangåsen og vi opplever dette som positivt både for deltagerne i vårt ritt og syklingen i området for øvrig.

Rittet i Østmarka har blitt ganske så populært siden det ble arrangert for første gang i 2008. I år er det et tak på 600 deltagere og rittet er så godt som fulltegnet.

Terrengsykkelrittet har stått for en nivåheving av norske maratonritt, men er for lettvekter å regne når man titter på deltagerantallet. Gjennom vinteren har man samarbeidet tett med kommunen rundt utbedring av traseen, og gruslegging av Gardfangåsen-partiet gir ikke bare rom for flere deltagere, men også lysløype, rullestoltrasé og plass til Skiforeningens nye preppemaskiner.

Nye muligheter

– Henvendelser fra kommunen dreier seg ofte om begrensninger, men da Bjørn Samuelsen i Friluftsetaten i høst tok kontakt så jeg bare muligheter, sier Aas.

– Partiet nord for Elvvåga er et populært område, men den krevende stien begrenser mulighetene for de som er dårlige til beins, samt at det er dårlig med lysløyper i området, parerer Bjørn Samuelsen.

– Det er veldig hyggelig at Friluftsetaten tar oss med i dialogen når de skal utbedre områder. Vi bruker traseen en dag i året, men allikevel var de interessert i å finne en løsning som ikke rammet oss. Det har de på ingen måte gjort, snarere tvert i mot, sier Aas

Dette er til stor glede for alle parter. Rittet kan nå åpne for tre ganger så mange deltagere, samt at traseen kan benyttes av et langt bredere publikum. Lysløypen som kommer til høsten skal være av en slik kvalitet at selv rullestolbrukere kan bruke den i høstmørket. I tillegg vil de nye, brede preppemaskinene til Skiforeningen enkelt komme frem, slik at også skifolket får mer glede av området. Et forslag om tilrettelegging for kunstsnø er sendt ut på høring til alle berørte parter, men disse planene vil tidligst stå ferdig i 2013, sier Bjørn Samuelsen i Friluftsetaten.

For Terrengsykkelrittet innebærer det at partiet over Gardfangåsen blir gruslagt. Dette er det første krevende terrengpartiet i rittet og utbedringen vil gi rom for opptil 2000 deltagere, da flyten vil bli langt bedre. Dette innebærer på ingen måte en Birkenfisering av traseen, men er en ren fordel. Det er vanskelig å vekte ekte terrengsyklister mot grussyklistene, men ingen var tjent med en så krevende trase som vi har hatt fram til nå, sier event og markedssjef hos rittarrangøren Fri Flyt, Endre Løvaas.

Ferdig før rittstart

Arbeidet i området starter rett etter påske, og er beregnet å ta ti arbeidsdager.

– Det er Mesta som vant anbudet, sier Bjørn Samuelsen. Erfaringsmessig leverer de til tiden.

Han lover til og med å stille til start i rittet, men tror ikke han vinner.

– Jeg syklet Birken i 2007, på 5.44.32. Det får nok greie seg med en runde.

Meld deg på rittet før det er for sent her:

Publisert 1. april 2011 kl 00.00
Sist oppdatert 1. april 2011 kl 16.20

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen