Inviterer til TSR-dugnad

Lørdag settes spadene i jorda for å få den nye Terrengsykkelrittløypa klar til rittet, og all hjelp mottas med takk.

Sist oppdatert: 21. april 2016 kl 08.00
Terrengsykkelrittet 2015 ble en fuktig affære, og det gikk utover løypa noen steder. Derfor legges traséen i år til mer bærekraftige stier, og der trenger rittarrangøren og NOTS hjelp til dugnad. Foto: Sepura Toyota Racing with Birk
Terrengsykkelrittet 2015 ble en fuktig affære, og det gikk utover løypa noen steder. Derfor legges traséen i år til mer bærekraftige stier, og der trenger rittarrangøren og NOTS hjelp til dugnad. Foto: Sepura Toyota Racing with Birk
Lesetid: 3 minutter

Førstkommende lørdag kjøres første dugnad i den nye traséen til Terrengsykkelrittet 2016. Deretter går det i ett fram til rittet 28. mai.

– Det blir dugnader hver lørdag fra og med denne uken og helt fram til rittet arrangeres, sier Bjørn Enoksen i NOTS.

Han er prosjektleder i Skullerudstiene/ Pioneren, som er NOTS stiprosjekt i Østmarka. Nå er Enoksen også engasjert av Terrengsykkelrittet for å bidra med kunnskap og innspill til hvordan rittet best kan bruke terrenget og stiene i området slik at rittet blir mer bærekraftig og slitasjen på terrenget reduseres også under så våte forhold som det var i fjor. Det gjør at deler av traséen må legges om, og der gjenstår det en del arbeid før løypa er rittklar.

Les også: Kommentar – Positivt tross alt Terrengsykkelrittet 

Saken fortsetter under

NOTS Oslo og Omegn - Dugnad Pioneren - Foto NOTS Oslo og Omegn
NOTS har god rutine på dugnad, og fra lørdag gyves det løs på Terrensykkelrittløypa 2016. Foto: NOTS Oslo og Omegn

NOTS har god rutine på dugnad, og fra lørdag gyves det løs på Terrensykkelrittløypa 2016. Foto: NOTS Oslo og Omegn

Ikke bare slit
Arrangøren er også opptatt av at dugnadene skal være sosiale og lystbetonte, og legger opp til grilling så langt det er praktisk å få til med resten av oppgavene. Noen ganger vil det også være muligheter for å sykle i forbindelse med dugnadene.

 – Generelt sett vil vi gå ut til fots og det blir da grilling, men enkelte ganger inkluderer vi litt sykling, og folk må da ha med egen matpakke, sier Enoksen, og legger til at det også vil vanke noen påskjønnelser til ivrige deltakere.

– I samarbeid med Fri Flyt samler vi inn premier som takk for innsatsen. Premieliste og opplegg kommer vi tilbake til snarlig, men dette er en fortsettelse fra i fjor og alle dugnadstimer så langt et bokførte.

Se bildene fra Terrengsykkelrittet 2015 

Aktivitet hele uka
– Dugnadene annonseres som arrangement på vår Facebook-gruppe, og for logistikkens skyld er det viktig at folk som kommer melder seg på via denne gruppa, sier Enoksen.

Han er avhengig av å vite hvor mange hender han kan forvente seg til hver av dugnadene, slik at oppgavene og aktivitetene kan planlegges, koordineres og fordeles best mulig. Derfor blir dugnadene annonsert som arrangement på Facebook-gruppa til NOTS, og interesserte kan melde seg på.

Dugnadsprosjektet er imidlertid ikke begrenset til lørdagene, så de som har tid til rådighet i løpet av uka kan gjerne bistå NOTS på dagtid i løpet av uka.

– NOTS stibyggerlag kommer til å være ute i felten mer eller mindre hver ukedag på dagtid, og folk som vil bidra med dugnadshjelp utenom lørdagsdugnadene kan kontakte NOTS på mail, styret.oslo@nots.no, eller ringe meg som er prosjektleder på 92068360, sier Enoksen.

Feirer Skullerudprosjektet med stibyggercamp
Enoksen legger også til at Skullerudprosjektet, som har  fått til sammen nesten en million kroner i prosjektmidler så langt, nå nærmer seg slutten på det som er planlagt innenfor dette budsjettet og disse rammene.

Prosjektet vil bli avsluttet med en stibyggercamp i samarbeid med sentralstyret i NOTS. Denne campen er lagt til helga 17-19 juni, og vil by på både sykling og stibygging, forteller han.  

NOTS Oslo og Omegn 480x470
Stiprosjektet Pioneren i Østmarka har gjort stiene mer robuste for økt trafikk og flere brukergrupper. Foto: NOTS Oslo og Omegn

Stiprosjektet Pioneren i Østmarka har gjort stiene mer robuste for økt trafikk og flere brukergrupper. Foto: NOTS Oslo og Omegn

Publisert 21. april 2016 kl 08.00
Sist oppdatert 21. april 2016 kl 08.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen