Siste dugnad i Terrengsykkelrittløypa

Kommende lørdag legges siste hånd på verket før Terrengsykkelrittet 28. mai.

Sist oppdatert: 20. mai 2016 kl 07.00
Lørdag er siste sjanse til å ta i et tak for den nye traséen i Terrengsykkelrittet. Foto: NOTS Oslo og Omegn
Lørdag er siste sjanse til å ta i et tak for den nye traséen i Terrengsykkelrittet. Foto: NOTS Oslo og Omegn
Lesetid: 3 minutter

Med en drøy uke igjen til rittdagen er løypa til Terrensgsykkelrittet nesten helt ferdig, godt rustet for det meste av vær og brukervolum etter at NOTS og andre frivillige har jobbet hardt med å forsterke traséen helt siden snøen gikk.

Siste dugnadsdag før rittet er viet svake punkt i Trulsrunden.

– Hva vi får til her, er avhengig av hvor mange som dukker opp på den. Men Trulsen er uansett klar til bruk som den er, sier Bjørn Enoksen i NOTS.

NOTS har alle nødvendige redskap, og stiller med turgrill og pølser, men egen drikke må bringes med. Frammøte ved Østmarksetra klokka 10.00.  Se også NOTS Oslo og Omegns Facebooksider for oppdatert informasjon om dugnad og prosjekter. 

Saken fortsetter under

klopping - NOTS OO 1400x924
Dugnadsarbeidet i Terrengsykkelrittløypa har pågått hele våren, i morgen er siste mulighet til å bidra. Foto: NOTS Oslo og Omegn

Dugnadsarbeidet i Terrengsykkelrittløypa har pågått hele våren, i morgen er siste mulighet til å bidra. Foto: NOTS Oslo og Omegn

Klart for Terrengsykkelrittet
– Det partiet av Pioneren som skal brukes i rittet er ferdig styrket, og bør takle et ritt også under veldig våte forhold, sier Enoksen.

Han er prosjektleder for Skullerudprosjektet, som har jobbet med å tilrettelegge stier i Østmarka slik at de tåler mer bruk også under våte forhold. De har også laget flere nye stier og forbindelser i området, og noen av dem er aktuelle for Terrengsykkelrittet.

– Den nye forbindelsen fra øvre til nedre del av Pioneren, som vi har lagd med særlig tanke på bruk til ritt, er også i prinsippet klar. Her gjenstår det kun litt drenering, og eventuell bonusinnsats ved bygging av to eller tre mindre hopp, sier Enoksen.

Han trekker fram at nylagde stier trenger innkjøring før de blir optimale i våte forhold. 

– Et mindre parti av denne stien er ny sti, og denne vil bli sølete om det blir vått, men det er uansett bare slik det er med innkjøring av fersk sti, sier Enoksen.

Les også: Åpningen av Pioneren i bilder 

Inviterer til stibyggercamp i juni
Skullerudprosjektet, med Pioneren som det mest kjente segmentet av prosjektet, nærmer seg ferdig. Etter to år og nesten en million kroner i tilskudd har NOTS bidratt til å gjøre stiene i Skullerudåsen mer bærekraftige og motstandsdyktige for våte forhold og økt trafikk.  

At prosjektet nå nærmer seg ferdig, feirer NOTS med å invitere til stibyggercamp 17.-19. juni, der NOTS vil dele sine erfaringer fra Skullerudprosjektet.

– Vi vil vise fram Pioneren og det vi har fått til, og samtidig åpne en ny fenomenal nedkjøring i åsen som et verdig punktum for nærmere to års arbeid, sier Enoksen.

Les også: Enden er nær 

NOTS dugnad Pioneren May 10 2016 Foto NOTS OO
Nylaget sti må selvsagt testes. Foto: NOTS Oslo og Omegn

Nylaget sti må selvsagt testes. Foto: NOTS Oslo og Omegn

Publisert 20. mai 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 20. mai 2016 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen