Terrengsyklistene har fordel i garasjeritt

Kommende onsdag arrangeres sesongen andre garasjeritt, og arrangøren oppfordrer terrengsyklistene til å stille.

Sist oppdatert: 12. desember 2016 kl 21.00
Første runde av sesongens garasjeritt gikk 23.november, og det var flere terrengsyklister som kjørte seg langt opp på resultatlista, selv om seieren gikk til en landeveisrytter. Foto: Per-Eivind Syvertsen
Første runde av sesongens garasjeritt gikk 23.november, og det var flere terrengsyklister som kjørte seg langt opp på resultatlista, selv om seieren gikk til en landeveisrytter. Foto: Per-Eivind Syvertsen
Lesetid: 2 minutter

– Det er nok flest landeveisryttere, men det er fullt mulig å stille med terrengsykkel. Poenget med garasjerittene er å få til noe i perioden november til februar. Da er det sørgelig stille på sykkelfronten når det er mørkt og grått ute, og ideen var å la folk slippe unna våte sykler, salting og dritt, sier rittleder Pedro Matos i Velo City.

Saken fortsetter under

Vinterblues? Se FriFlyt-TV: Fatbikefeber - Barmark

Fordel med terrengbakgrunn
Garasjerittene er åpne for både terrengsyklister og landeveisryttere, og det er valgfritt hva slags sykkel en ønsker å stille med.

– Jeg mener at terrengsyklister kanskje har en liten fordel i garasjeritt, ettersom de gjerne er bedre teknisk og mer eksplosive enn en del landeveisryttere. Terrengsyklistene takler ofte det med hyppige nedbremsinger og mye akselerasjoner veldig bra, og det er en del 90-graders svinger og tempovekslinger, sier Matos.

Landeveisrytteren Sindre Bjerkestrand Haugsvær vant første runde i høstens garasjerittserie, men det er mange om beinet og minst to runder igjen før garasjerittserien er avgjort.

Blant annet har Norges utforlandslagstrener Niclas Stensrud Andersen meldt sin interesse, og Matos håper han prøve å vippe Haugsvær av pallen.

Den første runden gikk 23. november. Kommende runde nå 14. desember er ritt nummer to, og tredje runde går 11 januar. Videre håper Matos å få til enda et ritt i februar.

Les også: To norske til EM i strandsykling 

Har tatt av
Velo City begynte med garasjerittene i fjor vinter, og fortsetter i samme stil i år.

– Det er moro å se at det er så mange som er interesserte. Folk kommer og setter opp rulle til å varme opp, og noen har med seg flere hjulsett. Vi har DJ og speaker og pizza og god stemning, forteller Matos.  

Kommende runde blir sendt live på Fatstone TV, det blir enda flere premier og uttrekkspremier. Startkontingenten er på 150 kroner, og som vanlig blir det også pizza og kaffe på alle.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

garasjeritt- Snorre Veggan 1400x933
Terrengsyklistene er foreløpig i mindretall på garasjerittene til VeloCity, men de hevder seg sterkt. Foto: Snorre Veggan

Terrengsyklistene er foreløpig i mindretall på garasjerittene til VeloCity, men de hevder seg sterkt. Foto: Snorre Veggan 

Publisert 12. desember 2016 kl 21.00
Sist oppdatert 12. desember 2016 kl 21.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen