Det 54 kilometer lange rittet kjøres som to runder á 27 kilometer på stranden mellom Den Hague og Katwikj i Nederland, og er første offisielle Europamesterskapet i strandsykling. Rittet har både elite- og amatørklasser. Amatørene kan velge om de vil kjøre en runde og totalt 27 kilometer, eller to runder og totalt 54 kilometer som eliteklassene.
Verken Vidar Mehl, som hevder seg både i sykkelkross og på landevei så vel som i terrenget, eller Jonas Nermoen vet noe særlig om hva som venter på stranden i Nederland 18. desember.
– Strandritt er helt nytt for meg. Jeg visste ikke at det eksisterte engang før Wubbo Boiten hos Skørn lurte på om jeg vil sykle EM på hans sykkel, sier Mehl.
Det samme gjelder Nermoen.
– Jeg har aldri syklet på en strand før, knapt prøvd tjukkas på snø og regner med dette blir litt av en utfordring. Jeg forventer i det store og hele en knallhard konkurranse i et nytt miljø, med nye ansikter og en ny konkurranseform. Men jeg tror også det blir utrolig gøy, sier den tidligere kombinertløperen fra Valdres.
Boiten har imidlertid mer erfaring med konkurranseformen og formatet.
– Akkurat som i Birken kan både landeveisryttere og terrengsyklister gjøre det bra i strandsykling. Det viktigste er å ha kjørestyrke og kunne takle mye vind og kulde, sier Boiten.
Saken fortsetter under
Jonas Nermoen under Valdresrittet i sommer. Foto: Valdresrittet/ Frode Breien, Gimbal AS
Frankenstein-sykkel
Strandsykling stiller imidlertid egne krav til utstyret, og der stiller sykkelsnekkeren fra Valdres opp for Mehl.
– Boiten har spesial bygget en Skørn-sykkel til meg kun for dette rittet som jeg skal låne, sier Mehl, som gleder seg til å teste Frankenstein-sykkelen.
Sykkelen er basert på en Skør'n Tjuge9i Carbon halvdemper ramme. Girsystem er en kombinasjon av Shimano SLX med 105 STI-hendler på et tilpasset beachrace styre. På dekksiden har vi valgt Schwalbe Big One 29x2,35 bak, og Thunder Burt 29x2,1 foran. Totalvekten ligger på 8,9 kilo, forteller Boiten.
Saken fortsetter under
Slik ser den spesialbygde strandraceren ut. Foto: Wubbo Boiten
Tar løypa usett
Inn mot rittet legger Mehl opp til tradisjonell sykkeltrening på typisk norske senhøstforhold.
– Jeg får ikke trent på noen strand før EM, gitt. Jeg reiser ned dagen før rittet, og sykler gjennom løypa og tester sykkelen for første gang da, forteller han.
Resultatmessig har Mehl ingen spesifikke målsettinger.
– Formålet med dette er egentlig å få en morsom og annen opplevelse. Plassering er det jo umulig å si noe om, så dette blir bare som en del av treningen i vinter og en morsom gulrot å se frem til nå i mørketiden.
Les også: Ruller opp mot 20 timer i uka
Saken fortsetter under
Vidar Mehl (foran) er spent på hva strandritt egentlig dreier seg om, men stiller til start med åpent sinn og tar EM-rittet som avveksling i vintertreningen. Foto: Pål Westgaard
Jungeltelegrafen
Det er en bekjent av Boiten i Nederland som er rittansvarlig for Europamesterskapet, og han ville gjerne ha nordmenn til start. Derfor kontaktet han Boiten, som gikk til verks med å rekruttere.
– Det er kompisen min Alex Schuttert fra Exventure og broren hans fra Team KMC arrangerer dette. Jeg var PR-manager og fotograf til teamet i gamle dager, og de lurte på om jeg kjente noen norske ryttere som ville være med, sier Boiten.
Boiten sørget for øvrig også for å få Team KMC til Offroad Valdres i sommer, og den nederlandske duoen vant ekstremrittet i den norske fjellheimen.
Les også: Vant Offroad Valdres på oppløpet
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.