Fortsetter på ketsjup-effekten

– Vi ga oss selv tre år på dette, men endelig kom ketsjup-effekten, sier rittleder Per Inge Sagmoen. Dermed fortsetter Trans-Østerdalen 3-dagers, landets eneste etapperitt i terrenget.

Sist oppdatert: 22. september 2014 kl 03.41
KJØRER PÅ med mer av det samme: Trans-Østerdalen fortsetter i samme sport i 2015, etter strålende tilbakemeldinger og endelig god deltakelse i både elite og bredde. Foto: Per Inge Sagmoen
KJØRER PÅ med mer av det samme: Trans-Østerdalen fortsetter i samme sport i 2015, etter strålende tilbakemeldinger og endelig god deltakelse i både elite og bredde. Foto: Per Inge Sagmoen
Lesetid: 3 minutter

Etapperittet, som er bygget på indrefileten av det som var MTB 6-dagers fra Trondheim til Oslo gjennom terrenget, er landets eneste rendyrkede etapperitt på terrengsykkel. Nå har konseptet satt seg, og rammene er spikret for neste års ritt.

– Vi fikk ekstremt mange gode tilbakemeldinger på den nye andreetappen, som har start og mål på Tynset, sier Sagmoen.

– Vi ga oss selv tre år på dette, og var veldig spente på hvordan årets ritt ville gå. Om vi ikke fikk over 100 deltakere hadde vi egentlig tenkt å gi oss, forteller Sagmoen, som lenge syns det spøkte for framtida.

– Vi syns først at det gikk fryktelig tregt med påmeldingene, men plutselig kom ketsjupeffekten, og til slutt ble det rundt 140 utøvere, sier han.

På bakgrunn av nesten doblet deltakelse og en rekke henvendelser fra utøvere som ikke var med i år, men som har lyst til å være med neste år, satser rittet videre i 2015. Dermed skulle det være duket for en pen økning i antall ryttere neste år, mener Sagmoen.

If it ain’t broke, don’t fix it
Rittlederen er strålende fornøyd med at rittet samlet et så sterkt elitefelt i tillegg til mosjonistene, og at både topp og bredde finner utfordringer og gleder i løypa. Det tyder på at konseptet er i ferd med å finne sin form etter et par sesonger med justeringer.

– Positive tilbakemeldinger fra både elite- og turryttere gjør at vi kjører på videre, og hovedingrediensene er de samme. Det blir egentlig klin likt som i år, sier Sagmoen, som likevel har en nyhet å slippe for 2015.

– Vi åpner for tomannslag neste år.

Norge trenger et slikt ritt
– Jeg er veldig glad for at de fortsetter. Vi trenger et sånt ritt i Norge. Og det fint å se tilbake på Trans-Østerdalen 2014 nå på tampen av sesongen, sier Carl Fredrik Hagen i Team Oslo Sportslager.

Han debuterte som etapperytter i Trans-Østerdalen 3-Dagers i år, og er imponert over terrenget og løypene, og kommer gjerne tilbake i 2015.

– Det er veldig fine stier med ekstremt bra flyt. Det er ikke så veldig teknisk, men det er høy fart og fine stigninger, sier Hagen, som vant hele stasen på første forsøk.

Mer enn blodslit
Trans-Østerdalen er tre etapper, tre dager og tre unike ritt, og det hele avsluttes med indrefileten fra det tidligere MTB 6-Dagers: Tynset til Koppang over Fonnåsfjellet og gjennom Rendalen.

Årets utgave av Trans-Østerdalen hadde enda mer sti, og en helt ny etappe på dag to, med start og mål på Tynset. Den 78km lange etappen byr på både fartsstrekker og elementer som vil skille mann og mus.

– De to kneikene på slutten er for øvrig sikkert tunge litt uti løpet, noterer Tor Halvor Bjørnstad-Tuveng i Helios-DBS, som var med på planleggingen av den nye etappen.

De tre etappene kjøres som et etapperitt med sammenlagtresultat, men det er også mulig å delta på en eller to enkeltetapper. Det er premiering for hver etappe som enkeltstående arrangementer, og her er det både cash og stæsj å hente. 

Sagmoen er glad for økt interesse både blant eliterytterne og mosjonistene, men understreker samtidig at Trans-Østerdalen ikke har noen ambisjoner om å bli noe nytt Birken-arrangement. Det har verken løypa eller konseptet kapasitet for. 

Publisert 22. september 2014 kl 03.41
Sist oppdatert 22. september 2014 kl 03.41

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen