– Det er lett å bli ivrig, men med så mye sti blir det mye jobbing selv om stiene er mer lettkjørte enn de var i fjor. Du kjører hardt der det er moro, men du må holde sansene skjerpet hele tida. Så selv på gjennomkjøringen der jeg bare kjørte halv-hardt var jeg ganske sigen da det gjensto fem mil av løypa, sier Lars Ragnar Manengen, som er løypelegger for UltraBirken i år sammen med Aksel Selmer.
Manengens beste råd for en god Ultra-opplevelse er å roe ned der det er lettkjørt grus, og passe på at man får i seg mat og drikke og får hentet seg inn igjen før neste stiparti.
– Det er veldig lite grus, så ta det rolig der det er grus. Løypa går inn og ut av sti hele tida, og med unntak av starten er det lengste gruspartiet maks 4km.
Slik gikk det i 2015:
Suverene Ola Kjøren vant UltraBirken
Førsteplass til Tone Kristin Larsen i UltraBirken
På utstyrssiden anbefaler Manengen fulldemper med 29-tommers hjul, men når det er sagt mener han det er fullt mulig å kjøre fort på en halvdemper og andre hjuldimensjoner også. På dekkfronten mener Manengen at helt standard Birken-dekk fungerer godt også i UltraBirken, men at han ikke ville valgt de smaleste utgavene.
– Maxxis Ikon, Schwalbe Rocket Ron, Schwalbe Racing Ralph, Specilaized Fast Track og Continental X King er alle gode dekk, men jeg ville gå for 2.25” eller 2.3”, sier Manengen.
Se også: Elitens Ultrakamp i bilder
Manengen stiller for øvrig selv til start i UltraBirken til tross for at han har stukket løypa og kjenner hver meter av traséen.
– Jeg tror ikke fordelen av å kjenne løypa så godt veier opp for all jobbingen jeg har lagt ned i løypa. Jeg har brukt så mye tid på å rydde og klargjøre og merke at jeg ikke har hatt nok tid til å trene, sier han.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.